Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Instagram fejkvarnar – men politikers annonser kommer undan

Publicerad: 17 december 2019, 07:01

Foto: lalo Hernandez/Unsplash

Instagram får kritik, manipulerade siffror stort hot mot musikbranschen och Coop framtidsplaner: Pokémon Go-butiker.


Ämnen i artikeln:

InstagramMorgonsvepet

Instagram vill att användarna lätt ska identifiera fejkat och vilseledande innehåll och lanserar nu därför varningar som finns tillgängliga globalt, skriver Techcrunch. Plattformen kommer att samarbeta med 45 tredjepartsaktörer hjälper till att gömma innehåll från Explore-sidan och hashtags. Men det nya systemet har även mött kraftig kritik då politiker slipper undan granskningen, både vad gäller inlägg och annonser. Detta är i liknelse med hur ägaren Facebook tagit ställning. 

Kritikerna säger nu att detta kan göra att kandidater kan komma med falska anklagelser, att polariseringen växer och att politiker kan samla in pengar genom lögner. Instagrams vd Adam Mosseri har tidigare sagt att man genom ett förbud av politiska annonser kan förstöra för de kandidater som vill utmana. 

Manipulerade siffror – stort hot mot musikbranschen
Att köpa lyssningar och följare har blivit ett växande problem inom musikbranschen. Artister framstår i och med detta som mycket mer framgångsrika än vad de egentligen är, rapporterar Dagens Nyheter. Problemet kan liknas vid fraud inom influencer marketing där stora mängder kommentarer, följare och lajks lätt kan köpas via sidor på nätet. I musikbranschen handlar det om tjänster som Songliftify och Omari MC.

DN beskriver hur låtar plötsligt rusar på listorna, vilket är ett problem för bland andra Spotify, Apple Music och Youtube, där 80 procent av strömningarna sker. Syftet med manipulationen är att ge artister högre royalties och platser på topplistor.

Detta innebär även svårigheter för annonsörer då strömningarna till viss del är finansierade av annonser. Annonsörerna får då inte vad de har betalat för.

Coops framtidsplaner: Pokémon Go-butiker
Coops nya digitalchef Amer Mohammed ger tuff kritik till sin arbetsgivare för att inte hänga med i utvecklingen. Nu ska Coop satsa ordentligt – och arbeta mer som en startup. Detta kommer ske genom bland annat virtuella kundkorgar, scannar varor som är slut hemifrån och med Pokémon Go-koncept i butikerna, skriver Breakit. Med spelliknelsen menar Amer Mohammed att butikshyllorna ska innehålla bland annat animerade hjälpredor.

Coca-Cola får ny global marknadschef
För två år sedan beslutade Coca-Cola att göra sig av med rollen som global marknadschef för att istället tillsätta en tillväxtschef. De satte då en trend när flera varumärken gick i deras spår. Men det verkar inte ha gått galant. Nu tar de tillbaka positionen och gör Manolo Arroyo, idag chef för Asien-området, till global marknadschef. Han kommer bland annat att se över reklam, marknadsföringsinsatser och design.

Instagram varnar för stötande bildtexter
Instagram släpper en funktion som varnar användare när de är på väg att publicera en stötande eller kontroversiell bildtext. Varningen blir möjlig genom AI som visar om ett liknande inlägg tidigare har anmälts. Syftet är att få stopp på trakasserier på plattformen, skriver de i ett blogginlägg.

Hårvårdsjätte misstänks ha stängt ute konkurrenter
Konkurrensverket misstänker hårvårdsmärket Lyko och två andra bolag inom samma sektor för att ha arbetat med att stänga ute konkurrenter från den svenska marknaden, skriver Dagens industri. En utredning inleddes i oktober. E-handelns vd Rickard Lyko säger att deras inblandning är minimal. Bolaget kan ha böter att vänta om de döms.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

InstagramMorgonsvepet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News