Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Instagram rädda att tappa tonåringarna – plöjer ned alla reklammiljarder för att locka målgruppen

Publicerad: 18 oktober 2021, 06:34

Tonåringarnas minskade intresse för Instagram gör att appen riktar hela annonsbudgeten mot målgruppen, så mycket tjänar Sveriges största influencers och Apples reklamaffär blomstrar efter privacy-uppdateringen. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

InstagramAppleInfluencersS4 Capital

Nya dokument från New York Times visar att nästan hela Instagrams globala marknadsföringsbudget sedan 2018 har gått till att visa annonser riktade mot tonåringar. Appens årliga annonsbudget är planerad till 390 miljoner dollar i år (motsvarande 3,36 miljarder kronor), enligt rapporten. Den Facebook-ägda appen ser med skräck hur användarbasen bland tonåringar kan komma att minska. I dag är mer än 40 procent av Instagrams användare är 22 år eller yngre, och tonåringar i USA spenderar 50 procent mer tid på Instagram än på Facebook. Instagram kan nu förlora tonåringar till konkurrenter - 35 procent av tonåringarna sa att Snapchat var deras favoritapp för sociala medier och 30 procent sa att deras favorit var TikTok, medan bara 22 procent av tonåringarna rankade Instagram som sin favorit, enligt en undersökning från Piper Sandler.

Så mycket tjänar Sveriges största influencers
Dagens industri
har gått igenom boksluten hos 30 av Sveriges största influencers. Mest iögonfallande är siffrorna för Bianca Ingrossos bolag under 2020 skrevs omsättningen till 34,6 miljoner kronor och vinsten landar på 33,1 Mkr. Det betyder en vinstmarginal på 95,6 procent. Youtubestjärnan Felix ”Pewdiepie” Kjellbergs omsättning landade på 172,5 miljoner kronor och vinsten på 125,6 miljoner kronor vilket ger en marginal på 72,8 procent. Influencerparet Jocke & Jonna Lundells intäkter uppgick till 20,2 miljoner kronor och vinsten till 2,5 miljoner kronor. Det ger en blygsammare marginal, 12,3 procent. Den genomsnittliga marginalen för samtliga influencers i kartläggningen landar strax under 40 procent. 


Apples privacy-uppdatering: En lyckträff för reklamaffären

Apples reklamaffär har mer än tredubblat sin marknadsandel under sex månader efter sin integritetsuppdatering för iPhone som hindrar konkurrenterna (däribland Facebook) från att rikta annonser till konsumenter. Apple gick från att fånga 17 procent av alla sponsrade nedladdningar av appar till att nu ha 58 procent. Det rapporterar Financial Times som har pratat med en rad analytiker i ärendet.  Apples reklamintäkter beräknas landa på fem miljarder dollar i år och öka till 20 miljarder dollar inom tre år.

S4 Capital förvärvar colombianskt företag inom produktdesign

Mediamonks, det digitala byrånätverket som ägs av sir Martin Sorrells S4 Capital, förvärvar av det colombianska produktdesignföretaget Zemoga med kontor i New York, Medellín och Bogotá. Affären ses som S4 och Mediamonks första steg in på teknologiservicemarknaden. Det rapporterar The Drum.

Kristersson vill inte sätta namn på samarbetet

Under förra helgens partiledardebatt blev ordväxlingen mellan Jimmie Åkesson (SD) och Per Bolund (MP) den stora snackisen sedan den sistnämnde kallat samarbetet mellan SD, L, M och KD för det ”blåbruna blocket”. Under söndagens Agenda ville inte den moderate partiledaren Ulf Kristersson kalla samarbetet för något speciellt. Det säger han i SVT:s ”Agenda”.

LÄS MER: Så trycks sakpolitiken undan i den politiska kommunikationen: ”Åkesson agerar strategiskt”

– Jag tror inte många väljare bryr som om vad det heter. De allra flesta väljare är nog mer intresserade av sakfrågorna, säger han till SVT.

– Att i längden bara bry sig om att kasta förolämpningar på varandra i stället för att ta fasta på de sakfrågor där man skulle kunna åstadkomma något bra för Sverige tycker jag är oförsvarligt.

Läs mer om partiernas kommunikation inför riksdagsvalet 2022

Stor intervju med SD om Youtube-strategin inför valet: ”Vi trumfar reklambyråerna”

Socialdemokraternas plan inför riksdagsvalet: inhouse och digitalt 

Nu har Moderaterna gjort sitt byråval – uppstickare ska hjälpa partiet till regeringsskifte 

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.