Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Intern rapport visar: Facebook har skadliga effekter på var åttonde användare

Publicerad: 8 november 2021, 07:37

Avslöjandena i ”Facebook files” fortsätter, enbart 13 procent tror att företag är dedikerade till att motverka klimatförändringar och PR-frågetecken kring Jan Gradvalls Abba-recension. Det och mer i veckans första morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Facebook har en skadlig effekt på var åttonde användare, det visar en rapport som togs fram internt på företaget 2019. Bland de negativa effekterna nämns bland annat påverkan på sömn, arbete och relationer. 

Gruppen bakom studien tittade även på vilka funktioner som Facebooks användare upplevde som mest triggande, vilket var plattformens oändliga videoflöde och notifikationerna.

– Röda prickar är som gift på hemskärmen, berättade en ung Facebook-användare för arbetsgruppen.

Efter att studien avslutades la författarna fram en rad förslag för att stävja det problematiska användandet av Facebook, varav en del implementerades men majoriteten förkastades.

Uppgifterna är bara den senaste i raden från Wall Street Journals så kallade ”Facebook files”. Tidningen har via visselblåsare tagit del av en stor mängd interna dokument och rapporter. Publiceringarna har bland annat visat att Instagram har en negativ påverkan på tonåringars mentala hälsa, att det finns en liten grupp ”elitanvändare” som tillåts bryta mot reglerna och att Facebooks algoritmer lyfter fram hatfyllt innehåll.

Ny Adobe-studie: Konsumenterna missnöjda med datahantering och digital marknadsföring

En ny rapport från Adobe visar att brittiska konsumenter är långtifrån nöjda med hur företag marknadsför sig digitalt mot dem, det rapporterar The Drum. Den största upprördheten orsakas av företagens marknadsföringsmejl och vad konsumenterna upplever är svårigheter att ta sig ur liknande program. Därutöver upplever hälften att en obehaglig känsla av att varumärken följer deras onlineaktivitet utan att de gett medgivande som en anledning till att inte köpa företagets produkter. 

Utöver Adobes nya siffror visar en nyligen publicerad rapport att 39 procent av britterna inte litar på att marknadsförare hanterar personlig data på ett korrekt sätt.

Varannan inte redo att ändra sina vanor för minskat klimatpåverkan

I går blåste halvtidsvisslan för klimatmötet COP26. Samtidigt publicerade The Guardian i samarbete med Kantar resultatet av en undersökning som visar att hälften av privatpersonerna i tio undersökta länder inte är villiga att förändra sina levnadsvanor för klimatets skull. Hela 74 procent upplever att de inte behöver göra mer och att de är stolta över vad de redan gör. Var tredje respondent uppger att de är ”väldigt dedikerade” till bevarandet av planeten men de har inte samma tankar om näringslivet – bara 13 procent anser att stora företag är dedikerade till klimatmässig förändring. 

Enligt respondenterna är de viktigaste, i fallande ordning, åtgärderna för att komma till bukt med klimatproblemen: minska skräp och öka återvinning, minska skövlingen av skogar, skydda utrotningshotade arter och bygga energieffektiva byggnader.

Jan Gradvall deltog i PR-event – sen recenserade han Abba-skivan

I september hölls ett PR-arrangemang om Abbas nya skiva ”Voyage”, gruppens första skiva på 40 år. På arrangemanget medverkade musikjournalisten Jan Gradvall där han berättade för publiken om gruppens historia. Fakturan från Gradvall betalades av Abbas skivbolag Universal. När skivan i fredags väl släpptes recenserade Jan Gradvall den för Dagens industris räkning, något som i helgen väckt kritik, det rapporterar Dagens Nyheter. Gradvall själv medger att det kan ses som problematiskt. 

– Ja, jag kan se en problematik i det. Men det finns ju många exempel på till exempel litteraturkritiker som kanske är med och gör en antologi om en författare, får betalt av bokförlaget och ändå kan recensera författaren efteråt. Tittar på man på Bokmässan så anlitar förlagen hela tiden journalister som håller i samtal, det betyder inte att de för all framtid är hindrade från att recensera.

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.