Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag06.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

IRM: Så mycket tappade svensk annonsmarknad 2020

Publicerad: 19 Februari 2021, 07:31

Nya siffror från IRM visar hur svenska annonsörer dragit i handbromsen 2020.

Den svenska annonsmarknaden krympte med fem procent 2020 jämfört med föregående år, intäkterna sjunker för Omnicom och Facebook anklagas för att ha ignorerat varningar om dopad räckviddsmätning. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

IRMAnnonsOmnicomFacebookClubhouseWarner Bros

Att resultatet är negativt när Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM, idag redovisar sin statistik för det fjärde kvartalet 2020 och därmed lägger den sista pusselbiten för helåret, kommer förmodligen inte som en överraskning för någon. 

Den svenska annonsmarknaden gjorde sitt sämsta år sedan finanskrisen 2009, och totalt sjönk intäkterna under året med fem procent jämfört med 2019. 

Institutet ser dock redan en ljusning. Mot slutet av året så ökade investeringarna i reklam kraftigt, med fokus på digitala medier. Framför allt investeringar inom sökmotorer som Google har lyft statistiken. 

– Under det tredje och fjärde kvartalet ser vi en relativ förbättring. Och i det fjärde kvartalet, som vi publicerar idag, klarar man nästan nollan. Det vill säga att investeringen nästan är oförändrad jämfört med det fjärde kvartalet, säger IRM:s vd Madeleine Thor till Ekonomiekot

Intäktsras för Omnicom
Den organiska tillväxten var negativ på Omnicoms alla marknader även under det fjärde och sista kvartalet. Siffrorna sätter punkt för ett år präglat av sjunkande intäkter till följd av pandemin för världens fjärde största byrånätverk. Det rapporterar Campaign

Efter rapportsläppet på torsdagen konstaterade vd:n John Wren att nätverket fortfarande står inför betydande utmaningar under 2021. Han förväntar sig dock att Omnicom kommer att nå en organisk tillväxt under året, men under förutsättningen att verksamheten är anpassningsbar. 

Med årets sista siffror på bordet konstateras även att nätverkets organiska tillväxt minskat med 10 procent i Nordamerika, 11,5 procent i Storbritannien, 12,8 procent i resten av Europa och 8,5 procent ner i Asien- och Stillahavsregionen. 

Globalt sjönk intäkterna med 12 procent under hela året. 

Källor: Facebook har överdrivit annonsräckvidd
En produktchef på Facebook ska ha varnat för att annonsstatistiken varit djupt felaktig 2018, något som sedan ska ha avvisats av personens överordnade med hänvisning till att intäktsförlusterna skulle bli för stora. Det rapporterar Financial Times

De nya uppgifterna har stigit till ytan efter att dokument lämnats in som komplement till en tidigare stämning från 2018, som påstår att Facebook medvetet vilselett annonsörer genom att inkludera fejkade och dubbla konton i sin räckviddsmätning. 

Facebook förnekar sedan tidigare uppgifterna. Redan 2016 blev det dock känt att företaget har problem med att säkerställa precisionen i sitt mätsystem. 

Clubhouse når 8 miljoner nedladdningar
Ljudchatten Clubhouse har på kort tid fått stor spridning i Nordamerika och Europa. Trots att appen fortfarande är i ett tidigt stadie, enbart går att ladda ner på IOS-enheter samt bygger på en modell där enbart de med inbjudningar kan skaffa ett konto beräknas den nu ha laddats ner åtta miljoner gånger. Det skriver Techcrunch

Det innebär en kraftig ökning de senaste veckorna, då appen tros ha haft 3,5 miljoner nedladdningar den första februari. Siffrorna har inte bekräftats av bolaget. 

Warner Media kapar samarbeten med över 3000 reklambyråer
Medie- och underhållningsjätten Warner Media, med varumärken som HBO, CNN och Warner Brothers, drar nu ner rejält på sina samarbeten med reklambyråer som en del av ett sparpaket på 1,5 miljarder dollar. Det rapporterar Business Insider. Enligt branschsajten kommer man nu att gå från att arbeta med fler än 3000 byråer till ett få dussintal. Beslutet kommer bland annat att påverka streamingtjänsten HBO Max. 

Warner Media har tidigare arbetat med bland annat Droga5 och Wieden + Kennedy. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.