Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Morgonsvepet
Publicerad: 11 Maj 2020, 05:37
Isabella Löwengrip talar ut i Svenska Dagbladet, Nyamko Sabuni ryter ifrån mot anklagelser om lobbyism och Michael Jordans exponering av Nike i dokumentär värt fem miljoner. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
I en stor intervju i Svenska Dagbladet berättar Isabella Löwengrip om bolagskraschen och tiden efter den. Hittills har hon vart väldigt selektiv kring vilka medier hon ställt upp och pratat med och nu tog hon själv initiativ till artikeln genom att kontakta journalisten som granskat henne för Svenska Dagbladets räkning. Några nya uppgifter beträffande Isabella Löwengrip och marknadsföring kommer fram:
Nyamko Sabuni: Nej, L styrs inte av lobbyister
Liberalernas partiledare Nyamko Sabuni ryter ifrån mot anklagelserna om att Liberalerna skulle styras av lobbyister, vilket framkommer i en artikel som Svenska Dagbladet skrev i förra veckan.
Till Dagens Industri säger Nyamko Sabuni att hon endast har sporadisk kontakt med Johan Jakobsson, grundaren av Nordic PA och tidigare partisekreterare i Liberalerna. Enligt artikeln i SvD kom Liberalernas förslag om elektrifierad lastbilstrafik från Scania och Nordic PA. Nu säger Sabuni att den frågan fastställdes på Lberalernas landsmöte redan 2017. Hon ryter också ifrån mot de anonyma källor som vittnar om en ”inofficiell partiledning”.
– Så går det självklart inte till och jag tror och hoppas att det inte går till så i något parti, säger hon till Di.
Nike och Michael Jordans produktplaceringsdrag
”The Last Dance” heter en Michael Jordan-dokumentär som går på ESPN. Nu blir den kritiserad för att inte ha journalistisk integritet. Detta på grund av alla produktplaceringar som sker i den, bland annat ska Nike ha fått exponering till ett värde av 487 000 dollar i ett enda avsnitt av dokumentärens totalt tio. Detta enligt analysfirman GumGums beräkningar. Dessutom ska skon ha visats 80 gånger i detta avsnitt. Totalt ska varumärken ha fått exponering värt 1,1 miljoner dollar i det undersökta avsnittet. Det skriver Adweek.
Storbritannien släpper ny slogan
Hittills har Storbritannien haft sloganen ”Stanna hemma, rädda liv, skydda sjukvården” under coronapandemin. Nu byts den, vilket landets premiärminister Boris Johnson berättade om i sitt tal till nationen i går kväll. Den nya sloganen lyder i stället ”Var uppmärksam, kontrollera viruset, rädda liv.” Det rapporterar Sky News.
Facebooks nya design ska nå alla
Nu ska den nya desktopdesign som Facebook sjösatte för ett tag sedan rullas ut till alla användare. Den nya designen innebär bland annat ett mörkerläge. Hittills har den använts av personer som aktivt valt att testa den, då på vissa marknader. Den nya versionen av Facebook ska inte bara ha ett nytt utseende, den ska också vara snabbare enligt bolaget själv. Detta skriver The Verge.