Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Morgonsvepet

Isabella Löwengrip misstänker sabotage – ytterligare varumärken bryter

Publicerad: 14 November 2019, 07:51

Till följd av den negativa rapporteringen har flera företag valt att bryta med Isabella Löwengrip, John Lewis och Waitrose släpper gemensam kampanj och Nike hoppar av Amazon.


Ämnen i artikeln:

Isabella LöwengripJulkampanj

Isabella Löwengrip misstänker att fejkkommentarerna är sabotage – ytterligare kunder bryter

De senaste veckorna har flera tidningar rapporterar om hur Isabella Löwengrip den senaste tiden tvingats skära ned på personal och avbryta en rad satsningar som inte gått hem. I början av veckan rapporterade flera medier, däribland Resumé, att det dykt upp misstänkt köpta kommentarer i en av hennes sponsrade Instagramposter för Chimi Eyewear. Företaget valde kort därefter att bryta med profilen, något Isabella Löwengrip nu uttalat sig om. I bloggposten skriver hon att hon misstänker att någon försöker sabotera för henne och att det är flera andra varumärken som valt att avbryta samarbeten efter den negativa rapporteringen.

”Det var helt enkelt någon som hade betalt och skickat kommentarerna till mitt inlägg för att sabotera de första kommersiella samarbete på länge. Jag visste inte ens att det var möjligt att göra så. Kunden valde att avbryta och efter det blev ett ytterligare ett dominofall med andra kunder som avbröt i tron om att jag köpte en massa märkliga kommentarer till inlägg.” skriver hon i inlägget.

Läs inlägget i sin helhet här. 

John Lewis och Waitrose i gemensam julkampanj

De brittiska varuhusens julkampanjer är sedan länge en av reklamvärldens höjdpunkter. Under morgonen presenterade John Lewis (som de senaste åren fått mest hyllningar) och Waitrose för första gången en gemensam julkampanj, de två varumärkena aviserade tidigare i år att de skulle komma att gå samman.

 I årets kampanj får tittarna följa draken Edgar som älskar julen men konstant råkar sätta käppar i hjulet för både sitt eget och andras julfirande. Han råkar smälta snögubbar, skridskoisar och bränna upp byns julgran. 

Kampanjen är framtagen av adam&eveDDB som tagit fram John Lewis julkampanjer i tio år. Nytt för i år är att varumärkena tagit fram ett Snapchatfilter av Edgar.

– Jag är otroligt glad att våra två varumärken har samarbetat för årets julkampanj. Det började med en simpel idé om en drake som älskar julen och landade i en vacker berättelse om någon som gör det lilla extra för att ge sin bästa vän den rätta julklappen, säger Craig Inglis, customer director på John Lewis.

Tidigare i veckan släppte även Sainsburys sin årliga julkampanj.

Nike hoppar av Amazon

Under natten aviserade Nike att de inte längre kommer att sälja sina produkter på Amazon, plattformen som står för 40 procent av den amerikanska e-handeln. Enligt en talesperson från Nike kommer beslutet efter att Nike vill satsa på en mer direkt och personlig kontakt med sina kunder. 

– Vi kommer fortsätta investera i tydliga partnerskap med andra återförsäljare och plattformar för att så sömlöst som möjligt fortsätta ta hand om våra globala kunder.

Nike har aldrig sålt de senaste delarna av sina kollektioner på Amazon utan mest fokuserat på basplagg, det rapporterar AdWeek.

Handbollsspelaren sågar spelbolagens reklampelare

Hanbollsmålvakten Viktor Bergström berättar i en intervju med SVT att han under en lång period kämpat med spelmissbruk. Under en av sina värsta dagar spelade han bort 160 000 kronor på en dag. I intervjun riktar han också skarp kritik mot spelbolagens marknadsföring och de kändisar som väljer att ställa upp som reklampelare för dem.

– Zlatan har varit en stor förebild, men nu tycker jag inte om honom. Han behöver inte tjäna pengarna som han gör. Jag tror inte han själv vet vad han gör ibland. Hur det kan sabba eller hur ungdomarna som ser upp till honom tänker att ”då kan lika gärna jag spela”. Vi har många svenska idrottare och skådisar som gör reklam för spelbolag, men man ser ju ingen göra det på Systembolaget. Det är ju inte så att du får en liter sprit på köpet när du är 20 år och ska köpa din första öl. Så är det inte i Sverige, säger han till SVT.

Droga5 får in första storkunden sedan de blev uppköpta av Accenture Interactive

Tidigare i år köpte Accenture Interactive, konsultbolaget Accentures kreativa kregn, upp en av 00-talets ledande reklambyråer i Droga5. Köpet väckte stor uppmärksamhet i branschen och många analytiker menade att det var det slutgiltiga svaret på hur hårt Accenture satsar på det kreativa fältet. Nu vinner byrån sin första storkund efter uppköpet, och man kniper den dessutom framför WPP. Kunden är Kimberly-Clark som bland annat äger blöjföretagen Huggies och Pull-Ups. Uppdraget är globalt och med i pitchen var även F&B:s ägare MDC Partners.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.