Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Isabella Löwengrip ”pausar” efter försäljningen av varumärket

Publicerad: 19 februari 2020, 07:44

Isabella Löwengrip signalerar uppehåll efter försäljningen av Löwengrip Beauty, kraftigt minskat engagemang för influencers och Facebook oroliga efter blockering i Singapore. Det är några av rubrikerna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Isabella LöwengripInfluencer

2019 var ett minst sagt turbulent år för entreprenören och influencern Isabella Löwengrip. Löwengrip Invest skulle omsätta 100 miljoner och börsnoteras 2020. Men USA-satsningen uteblev, varumärket Hermine Hold gick i konkurs (återuppstod sedan med nya ägare) och den sista anställda kommunikationschefen Marisol Was lämnade bolaget som sista anställda för en månad sedan. Därtill anklagades hon för att blåsa upp sina bloggsiffror.

På tisdagen stod det klart att Isabella Löwengrip tillsammans med Pingis Hadenius säljer det andra stora bolaget som influencern sitter på, Löwengrip beauty, till den norska samarbetspartnern Dermanordic. Isabella Löwengrip kommer fortsatt vara företagets ansikte utåt, säger hon till Di.

Samtidigt indikerar Isabella Löwengrip på sin blogg att hon kommer att trappa ner efter försäljningen.

”Köpeskillingen vill vi inte gå ut med men jag kommer i och med det att pausa och ha ett eller två år lugna år”, skriver hon i ett blogginlägg.

Kraftigt minskat engagemang för influencers
På ett år har engagemanget på sociala medier för influencers i Storbritannien minskat med omkring tio procent, det visar en undersökning genomfört av analysverktyget HypeAuditor som PRWeek har tagit del av.

I Storbritannien ligger minskningen på omkring fem procent för influencers med 5000 till 20 000 följare och med hela 21 procent för influencers med över en miljon följare. Enligt analysföretaget är den huvudsakliga förklaringen bakom raset Instagrams beslut att dölja likes vilket slagit hårdast mot influencers med störst följarsskara. Dessa konton kan därmed inte dra nytta av ett så kallat ”like momentum” som innebär att användare tenderar att gilla inlägg som redan fått många gilla-markeringar.

Facebook oroliga efter blockering i Singapore
Facebook har blockerat en Singapore-baserad sida på order av landets regering. Sidan State Times’ Review (STR) har flera gånger anklagats för att sprida desinformation, på senare tid om Coronaviruset. Sidan har också vägrat hålla sig till landets regler om att publicera en så kallad flaggning i enlighet med lagen (POFMA), en märkning som finns till för att varna användarna om sidor som sprider desinformation. Till slut fick regeringen Facebook att blockera sidan. Enligt The Drum är Facebook själva kritiska till tillvägagångssättet eftersom det kan bli ett sätt för regeringar att använda Facebooks regelverk som censurverktyg.

– Vi har vid upprepade tillfällen lyft riskerna hur denna regel kan utnyttjas och är oroliga över att det här kan användas som prejudikat som iskränker yttrandefriheten i Singapore, säger en talesperson för Facebook till The Drum.

Bloomberg ger upp Bloomberg – om han blir president
Med stora investeringar i tv-reklam som en central del av strategin har Michael Bloomberg har fram i opinionsmätningarna sedan han tillkännagav sin kandidatur i november. I dag onsdag gör han sitt första debattframträdande under onsdagen skulle han väljas till president kommer han att sälja finansinformationsföretaget som bär hans namn, Bloomberg LP. Det rapporterar TT.

Visar reklambranschens samhällsnytta för eliten
The Advertising Association’s i Storbritannien kommer att lyfta reklambranschens betydelse och bidrag till samhället den 17 mars. I medlemsorganisationens intiativ kommer man att lyfta reklambranschen som en god kraft inför ögonen på politiker och näringslivstoppar på Advertising Week Europe i det brittiska parlamentet. Enligt en rapport som släpps i samband med initiativet ägnar reklambyråerna tre procent av tiden till pro bono-kampanjer. I undersökningen uppger 42 procent av de vuxna respondenterna att reklam kan göra världen till en bättre plats. Det skriver Campaign.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News