Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

IT-bolaget i dubbelaffär: köper två byråer

Publicerad: 18 november 2021, 07:35

Viktor Frisk, Jennie Sinclair och Lars Kry.

Danir Resources som äger Nexer Group köper Jennie Sinclairs Techposition och Reach Media, britterna upplever sämre kundupplevelser och D&AD kör digitalt även 2020. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

TechpositionViktor FriskNexer

Danir Resources som äger it-konsultbolaget Nexer Group, tidigare Sigma, köper upp både influencerbolaget Reach Media och PR-byrån Techposition, det rapporterar Breakit. Reach Media startades så sent som förra året av bland andra Viktor Frisk, känd för sina samarbeten med Samir Badran och som tidigare sociala medier-chef på Mindmakers. Techposition har i sin tur etablerat sig som en PR-byrå med fokus på just tech-området. 

Den gemensamma nämnaren i de två bolagen stavas dock Jennie Sinclair som är vd för båda bolagen. Exakt hur mycket Nexer betalar för bolagen vill ingen av parterna uppge. Förra året omsatte Techposition 2,1 miljoner kronor med en vinst på 300 000. För Breakit berättar dock Jennie Sinclair att de har höga förväntningar på sig.

– Det jag kan säga är att vi har fått i uppdrag att bidra med 80 miljoner kronor i omsättning till 2025. Siffrorna är dock mindre intressanta då vi tillsammans skapar ett helt nytt erbjudande i techbranschen, säger hon till Breakit.

Både Viktor Frisk och Jennie Sinclair kommer fortsätta som delägare samt som operativa chefer. 

- Idag räcker det inte att digitalisera basen i verksamheten. Varje del i kundresan måste vara så effektiv och digital som möjligt för att konkurrera på världsmarknaden. Covid skyndade på digitaliseringen och fick oss att använda den teknik som finns idag för att kommunicera. Nu måste vi ge våra kunder verktyg att fylla kommunikationen med rätt budskap på rätt sätt. Det är vi övertygade om att Techposition och Reach kan, säger Lars Kry, vd på Nexer Group och delägare i Danir Resources. 

Tidigare i år köpte Danir Resources även analysföretaget Kairos Future.

Brittiska kunder upplever sämre kundupplevelse

Kundupplevelse har under 10-talet varit ordet på allas läppare. Techjättar som Google, Facebook och Apple har lett till att stora delar av näringslivet satsat multum för att skapa en så friktionsfri upplevelse som möjligt. Nu visar dock en rapport från KPMG att britterna för första gången sedan 2017 upplever att de i regel får en sämre kundupplevelse än tidigare. Förändringen är visserligen på marginalen (1%) men pekar enligt Tim Knight, chef över kundupplevelser på KPMG, på något större.

”Siffrorna visar på ett strukturellt problem där företagen visar brister i förståelse för kunden och vad hen förväntar sig. Istället har de bara rullat ut nya plattformar och jagat så effektiva lösningar som möjligt.”

En gemensam nämnare för de bolag som placerar sig högre i rankingen är att de har sitt huvudfokus på det digitala.

Youtube-grundaren sågar borttagandet av ”ogilla”-knappen

Nyligen beslutade Youtube att de skulle ta bort möjligheten för användarna att trycka på ”ogilla” för en video. Anledningen bakom beslutet sades vara att Youtube ville bidra till en mer respektfull plattform och stävja trakasserier. Nu sågas dock beslutet av en av plattformens grundare, Jawed Karim.

”Varför inför Youtube den här förändringen? Alla hatar den. Det måste finnas en anledning som allmänheten inte får reda på. Möjligheten att snabbt identifiera dåligt innehåll är avgörande för alla plattformar som förlitar sig på användargenererat material. Varför? För att allt användargenererat innehåll inte är bra.”

D&AD fortsätter köra digitalt

Under pandemin ställde reklambranschens uppsjö av tävlingar om till digitala evenemang. Häromdagen meddelade Cannes Lions att man nästa år är tillbaka i fysisk form, men nu säger D&AD att de även 2022 kommer att köra digitalt. Ledande figurer bakom tävlingen säger att det dels handlar om osäkerhet kring pandemins utveckling men även om att de vill minska sitt koldioxidavtryck. Även själva juryarbetet kommer att hållas digitalt.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.