Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Jack Dorsey lämnar Twitter

Publicerad: 30 november 2021, 07:44

Foto: Greg Nash / TT

Twitter-grundaren avgår som vd, Warc släpper rapport om mest belönade annonsörer och kampanjer, och Budweisers NFT:er säljer slut rekordsnabbt. Det och mer i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

TwitterSnapchatDentsuWarcBudweiser

Under måndagskvällen meddelade Jack Dorsey, som var med och grundade Twitter 2006, att han avgår som vd. Hans efterträdare blir Twitters teknikchef Parag Agrawal, som arbetat på företaget sedan 2011.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Twitter är blockerad under “Visa våra partners”.

Frågan är nu vad vd-bytet kan innebära för annonsörer. Twitters annonsintäkter har varit betydligt mindre än exempelvis Metas (före detta Facebook), och förväntad annonsinkomst i år är omkring 5 miljarder. 

Enligt en källa till Adage så brydde sig Jack Dorsey inte alls om varken annonsörer eller det politiska klimat som plattformen skapat, utan var mer av en visionär. Någonting som har märkts då hans engagemang för kryptovalutor, NFT:er och prenumerationsmodeller varit stora. Hur vd-bytet påverkar Twitters position på annonsmarknaden är som sagt oklart, men enligt experter som pratat med Adage är Twitter en svår plattform för annonsörer att förstå: men när man väl har fått grepp om den, en ovärderlig plattform.

Snap och Dentsu fördjupar sitt samarbete
Det rapporterar Marketingdive. Samarbetet kretsar kring att kombinera Dentsus storlek (som femte största byrå i världen) med Snapchats AR-teknik och unga användare. Samarbetet kommer i en tid då Snapchats annons-segment laggar efter resten av affären. Under tredje kvartalet underpresterade Snap, mycket på grund av Apples policy att låte användare välja om man vill bli spårade eller inte.

– Det digitala landskapet utvecklas, med Ios 15 och så småningom, till en cookiefri värld, sa Stef Smith, chef för betald social på Dentsu, i ett pressmeddelande. 

– Kunder kräver effektfulla framsteg för integritetscentrerad mätning. Det fungerar inte längre med en ”one size fits all”-approach i mätningar.

Warcs Creative 100 belönar Burger King, Ikea och fler
I dag släpper engelska konsultbolaget Warc sina listor över Creative, Media, och Effective 100. Mätningen har funnits sedan 2018 då den ersatte Gunn Report. I topp för Creative 100-kampanjerna ligger Burger Kings Moldy Whopper, skapad av Ingo Stockholm, och deras Stevenage Challange, skapad av David Madrid. På tredjeplats kommer the E.V.A Initiative, skapad för Volvo av Forsman & Bodenfors Göteborg.

Även i kategorin varumärken toppar Burger King, följt av Ikea. Ikea hamnar också på plats tre i kategorin Annonsörer i Creative 100. Hela rankningen finner du här.

Budweisers NFT:er gör succé
På måndagen skapade ölvarumärket nästan 2000 non-fungible tokens, som sålde slut på mindre än en timme. Det rapporterar Adage. NTF:erna kunde köpas med kreditkort eller kryptovalutorna Ethereum eller Bitcoin. Förälsjningen drog in över 9,8 miljoner kronor till bolaget, ytterligare ett bevis på att det finns en stor entusiasm kring NFT – trots att undersökningar visar att hälften av USA:s befolkning inte vet vad det är.

Andra som satsar på NTF-marknaden är bland annat McDonald's, Adidas och gymnasten Simone Biles.

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.