Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Jätteaffär: Svenska liveshopping-succén lägger vantarna på Relatable

Publicerad: 17 maj 2021, 06:33

Maryam Ghahremani, vd på Bambuser och Martin Garbarczyk, grundare och vd.

Bambuser köper Relatable för tresiffrigt miljonbelopp, AT&T ryktas knoppa av medieavdelningen och Clubhouse öppnar upp för Android-användare. Det och mer i veckans första morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

BambuserRelatable

Under pandemin har liveshoppingbolaget Bambuser varit en av marknadsföringsvärldens stora vinnare. Bolaget var ett av de första ut på den svenska marknaden och förra året steg börsvärdet med 1100 procent. Så sent som i januari tog de in 500 miljoner kronor i riskkapital.

LÄS MER: Var först med livevideoshopping – så ska Bambuser överleva Instagrams intåg

Under morgonen meddelade de att de nu köper den svenska influencerplattformen Relatable för 240 miljoner kronor. Relatable har på bara några år nått en omsättning på över 100 miljoner kronor samtidigt som man som en av få influencerplattformar lyckats visa vinst. Bland kunderna finns bland annat den amerikanska magasinsjätten Condé Nast och Disney. På den gemensamma kundlistan finns bolag som Klarna, Ted Baker och Samsung.

– Genom att slå oss samman med Relatable stärker vi vår redan ledande position med ett SaaS-erbjudande som ytterligare kommer särskilja oss från våra konkurrenter, säger Maryam Ghahremani, vd på Bambuser, i ett pressmeddelande.

LÄS MER: 26-åriga svenskan styr Disney och Condé Nasts influencersamarbeten

Det första steget blir att erbjuda Relatables tjänster till Bambusers befintliga kunder.

– Bambuser och Relatable är en ”match made in heaven”, säger Martin Garbarczyk, grundare och vd på Relatable som nu även blir chief revenue officer på Bambuser.

Rykten om jätteaffär på amerikanska tv-marknaden

Under söndagen kom uppgifter i amerikansk affärspress om att telekomjätten AT&T kommer att knoppa av sin mediedel för att slå ihop den med Discovery. När det AT&T för tre år sedan köpte Time Warner för 85 miljarder dollar, och på så sätt samlade distribution och innehåll i samma bolag, sågs det som en banbrytande affär. Den affären har följts av flera liknande, bland annat i Sverige där Telia för knappt tre år sedan köpte Bonnier Broadcasting. 

Enligt uppgifter till Wall Street Journal är tanken att kombinera Discoverys breda utbud inom reality-tv med AT&T:s övriga utbud och på så sätt ta upp kampen med bolag som Netflix och Disney. Analytiker ser affären som ett tecken på att de telekombolag som köpt innehållsbolag, inte sällan för dyra pengar, har svårt att få lönsamhet i verksamheten. 

I april meddelade AT&T-konkurrenten Verizon att de skulle sälja sin mediedel till Apollo Global och i England ryktas även BT gå samma väg.

Twitter ber användarna tillåta tracking

I slutet av april släpptes Apples nya operativsystem Ios 14.5 där användare får välja huruvida appar ska kunna spåra dem även när de använder andra appar på telefonen, information som därefter används för att rikta annonser. Förändringen spås bli ett hårt slag för flera appar som förlitar sig på riktade annonser och hittills är det bara knappa 12 procent av användarna som valt att säga ja till spårningen.

Facebook och Instagram har hittills skickat meddelande till användare och uppmanat dem att tacka ja till spårningen med argumentet att det innebär att apparna kommer fortsätta vara gratis. Nu följer Twitter i samma spår, om än med en något försiktigare argumentering. Twitter uppmanar användarna att tacka ja för att fortsätta få ”relevanta annonser”, det rapporterar Macrumors.

Clubhouse öppnar upp för Android-användare

Clubhouse var en av vårens stora snackisar. Efter att på kort tid ha visat enorm användartillväxt stannade dock inflödet snabbt av. En av förklaringarna, utöver en tynande hajp, är att appen hittills endast varit tillgänglig för Iphone-användare. I dagsläget har Clubhouse drygt åtta miljoner användare. Nu rapporterar amerikanska medier att Clubhouse bara är dagar från att öppna upp även för Android-användare, en förändring som kommer tidigare än många väntat sig. Nya användare kommer, precis som tidigare, att behöva få en inbjudan till appen för att ha möjlighet att installera den. 

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

BambuserRelatable

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.