Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Jättekampanj ska locka turister till New York

Publicerad: 22 april 2021, 06:12

Brooklyn Bridge knyter samman Manhattan och Brooklyn.

Foto: Colton Duke

Varumärken tror på återgång till fysiska event, Apple breddar reklamerbjudandet och New York City satsar en kvarts miljard på en reklamkampanj. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

New YorkTuristEventAppleReklamNa-kd

– Kom hit! Det är tryggt i den här staden som varit så hjältemodig under krisen.

Det är enligt nyhetsbyrån AFP budskapet från New York City's borgmästare Bill de Blasio i samband med att staden nu tagit fram kampanjen ”NYC Reawaken”, som ska locka besökare efter pandemin. Kampanjen uppges kosta staden 30 miljoner dollar, alltså cirka 250 miljoner kronor, och beskrivs som den mest omfattande genom tiderna. 

Borgmästaren hoppas på att en ökad turism kommer att få 400 000 turismrelaterade jobb i staden att komma tillbaka. ”NYC Reawaken” som lanseras i juni, fokuserar till en början på att locka medborgare som redan befinner sig i landet. 

Varumärken tror på återgång till fysiska event
Fjolårets plötsliga pandemi tvingade mer eller mindre eventbranschen att återuppfinna sig själv. Nu bjuds istället på nya lösningar, som HBO:s interaktiva show Max Orbit, som bland annat kommer att vara en del av SXSW Festival. Samtidigt börjar flera annonsörer göra sig redo inför en återgång till live-event, bland andra IBM och HBO , rapporterar Business Insider. Men det lär dröja innan budgetarna är lika saftiga som innan pandemin, skriver tidningen. Kontrakten präglas också i större grad av exit-klausuler, då många annonsörer är rädda för risken att förlora pengar om smittspridningen skulle öka. 

Trots stark köpkraft – företag exkluderar personer med funktionsnedsättning
Varumärken gör inte ett tillräckligt bra jobb för att nå personer med funktionsnedsättningar i sin kommunikation. Det är slutsatsen i en ny studie från Current Global, Magna och IPG Media Lab. Det handlar bland annat om innehåll som inte är anpassat efter målgrupper med nedsatt eller ingen syn alls, de med nedsatt hörsel och intellektuell funktionsnedsättning. Totalt sägs målgruppen ha en global köpkraft på 8 miljarder, enligt studien. Det rapporterar Adweek

Apple breddar reklamerbjudandet
I samband med att Apple nu genomför en kritisterad uppdatering av sin app-butik, som innebär att appar nu måste be användare om tillåtelse att samla in data om dem, genomför techjätten också en expansion av sin annonsaffär. Det uppger källor för Financial Times

Vid sidan av möjligheten att köpa sök-annonser i App Store kommer det framöver även gå att köpa utrymme i den del av app-butiken där Apple föreslår appar att ladda ner. Uppdateringen kommer att genomföras i slutet av månaden. Detta innebär att varumärken kommer att kunna nå användare över hela app-butiken, snarare än vid specifika sökningar. 

Na-kd öppnar second hand-sajt
Fast fashion-bolaget Na-kd satar på en second hand-plattform för generation Z. Det rapporterar Di Digital. På den nya handelsplatsen kommer enbart produkter från Na-kd att säljas, och den kommer att finnas tillgänglig på samtliga marknader inom EU. Enligt varumärkets hållbarhetschef Anna Winde har Na-kd investerat över 10 miljoner kronor i plattformen. 

–Om man skulle jämföra det med fysiska butiker så erbjuder vi kunderna att hänga upp sina begagnade plagg på samma hylla som nya plagg. Så vitt jag vet är den här integrerade plattformen unik, säger hon till sajten. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.