Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Joe Biden investerar mer än presidenten i reklamkriget – Trump har slut i kassan

Publicerad: 9 September 2020, 06:33

Joe Biden budar högre än Trump i swing staes, RO anser att den holländska storytellingen gick för långt och Com Hem skäller på Anders Ygeman. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

USADonald Trump



Joe Biden i reklamoffensiv när Trump har slut i kampanjkassan
I måndags rapporterade The New York Times att Donald Trumps kampanj hade ekonomiska problem och att den sittande presidenten nu överväger att gå in med egna pengar för att bli återvald. Samtidigt påbörjade Joe Biden i förra veckan en påkostad satsning på reklam i nio så kallade swing states. CNN rapporterar att kampanjen under de senaste sju dagarna har investerat 17 miljoner dollar på tv-reklam och digitala annonser. Under samma tid investerade Donald Trump fyra miljoner dollar på reklam. Som exempel investerade Joe Biden så mycket som 5 miljoner dollar i Florida, medan Donald Trump under samma period köpte reklam för 1,4 miljoner dollar. Enligt CNN:s beräkningar har Joe Biden hittills spenderat 183 miljoner dollar i tio stater där kampen om väljarna kommer att vara hårdast, medan Donald Trump investeringar i dessa uppgår till 158 miljoner dollar.

Marknadsförde person som inte finns – fälls för vilseledande reklam
I en videoannons på Facebook marknadsförde holländska Lush Dream sina kuddar med en fiktiv japansk affärsman och miljardär i 80-årsåldern som har uppfunnit en kudde. Nu lever han livet som om han vore 30. En privatperson noterade att mannen inte finns på riktigt och lever ett orealistiskt liv och anmälde annonsen till Reklamombudsmannen (RO). I reklamen uppmanar en fiktiv professor konsumenten att ladda på med ny energi så att näringsämnena kan flöda på natten, att den japanska affärsmannen har tjänat pengar på sin tekniska innovation och att han får fantastisk sömn tack vare Lush Dream. RO bedömer videoannonsen som vilseledande just på grund av rekommendationerna från den fiktiva professorn på det fiktiva lärosätet , det rapporterar Ehandel.se.

”Annonsören har inte styrkt dessa påståenden och inte heller visat att rekommendationen är äkta. Reklamen är därför vilseledande”, skriver RO i sitt yttrande.  

Facebookannonser hamnade hos danska public service av misstag
Det var i förra veckan som vissa användare fick upp annonser av formatet ”interstitial” från andra företag i appens webbläsare när de klickade på nyhetsartiklar i Facebooks iOS-app.   Annonser som inte hade fått godkännande av utgivaren. Interstitial-annonser är ett av de format som erbjuds på Facebooks målgruppsnätverk - vilket gör det möjligt för Facebook-annonsörer att gå med annonser på andra appar från tredje part. En användare fann dock att Facebook också körde dessa annonser på utgivarwebbplatser som inte är registrerade i nätverket. Bland annat hos danska public service-kanalen DR. En talesperson från Facebook hänvisar till tekniska problem, rapporterar Digiday.

Com Hem kritiserar Anders Ygeman
I går släcktes det analoga tv-nätet ner. Upprördheten har varit stor bland vissa kunder och i veckan vädjade digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) att skjuta på nedstängningen som påverkar upp emot 500 000 hushåll. Fredrik Hallstan, kommunikationsdirektör hos Comhem, är kritisk till Anders Ygemans uttalande.

– Vi har kommunicerat detta under lång tid, så jag kan tycka att det är olyckligt att han väljer att gå ut och kommentera det just dagen innan det ska genomföras. Det är väldigt nära. Men det förändrar inte vårt genomförande, det här är något som främjar digitaliseringen i hela Sverige, säger Hallstan till TT.

Spotify planerar Tiktok-dödare
Videoappen Tiktok har på senare år haft en stark tillväxt, främst bland unga. Den uppmärksammade succén för appen, som ägs av kinesiska Bytedance, har lett till att flera techbolag sneglar på funktionerna. Instagram har släppt funktionen Reels, även plattformen Triller växer snabbt. Nu ska Spotify ha skickat in en patentansökan för användarvideos, det rapporterar Seeking Alpha.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

USADonald Trump

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.