Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Källor: Facebook byter namn

Publicerad: 20 oktober 2021, 06:21

Facebook ska heta något annat.

Facebook ska byta namn, Instagram får desktopversion (äntligen!) och så mycket ökade Omnicom sina intäkter. Välkomna till onsdagssvepet.


Ämnen i artikeln:

FacebookMorgonsvepet

Efter en stormig höst – nu har Facebook planer på att byta företagsnamn. Det uppger flera källor med god insyn till techsajten The Verge. Grundaren Mark Zuckerberg vill att det nya namnet ska reflektera var Facebook är i dag och deras fokus på att bygga ett ”metaverse” med alla deras olika varumärken. Namnbytet förväntas presenteras den 28:e oktober, då Facebook håller sin årliga konferens Connect. Det är alltså inte själva tjänsten Facebook som byter namn, utan moderbolaget. Facebook skulle inte vara det första techföretaget att rebranda sig själv – Google tog namnet Alphabet 2015, för att markera att de inte bara var en sökfunktion längre, och Snapchat blev Snap Inc 2016, då de lanserade sina kameraglasögon.

Facebook har valt att inte kommentera uppgifterna.

LÄS MER: Facebook-intensiva annonsörerna duckar frågor om skandalen: ”Inlåsta i plattformens monopol”

Omnicom ökade intäkter med 11,5 procent
Byrågruppen Omnicom visar en stark återhämtning efter covid-19 och växte med 11,5 procent under Q3. Vd John Wren sa under ett samtal att han förväntar sig att man kommer en en tillväxt om cirka nio procent när året är slut. Tillväxten skedde i alla discipliner, där ”CRM Experiental” stod för nära 50 procent och annons för 8,6 procent. Omnicom vann nyligen stora konton som Chanel och Mercedes-Benz.

Äntligen – Instagram får uppladdning via desktop!
Många företag har säkert väntat på detta ögonblick. Instagram har nämligen inlett en utrullning som ska göra det möjligt att ladda upp foton och videoklipp från desktopversionen av tjänsten. Detta är en högst efterfrågad funktion. Desktop har testats under sommaren med ett mindre antal användare, och det kommer nu att rullas ut stegvis, skriver Engadget

Snapchat lanserar studio för AR-annonser
Snapchat meddelar att de kommer starta en studio som ska hjälpa företag att ta fram augmented reality-baserade annonser och upplevelser. Snapchat blev populär hos den unga generationen just på grund av sin tidigare form av AR-teknologi, med filter där du till exempel kunde sätta hundöron på ditt egna ansikte eller spy regnbågsfärger. Den nya studion, med namnet Arcadia, kommer även hjälpa till att bygga AR-content utanför plattformen. P&G, Verizon och WWE är bland de första att ta hjälp av studion.

 

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

FacebookMorgonsvepet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.