Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Kampen om kreatörerna fortsätter – Tiktok lanserar nya betalalternativ

Publicerad: 2 december 2021, 07:32

Foto: AP Photo/Kiichiro Sato

Tiktok lanserar ett nytt donationssystem för kreatörer, svenska mediepriser höjs 2022 och Aldis julkampanj utsedd till mest effektiva. Det och mer i dagens morgonsvep.


Tiktok har de senaste åren satsat stora pengar på att locka kreatörer till plattformen. Nu introducerar de ytterligare funktioner som ska göra det lättare för populära profiler att tjäna pengar på plattformen. Sedan tidigare har följarna kunnat donera pengar till profiler som livestreamar, en funktion som nu breddas så att följarna kan donera även om profilen inte är lajv. Det rapporterar Techcrunch. Funktionerna liknar de som finns inbyggda i Amazons streamingplattform Twitch, en typ av funktion som fortfarande inte finns på exempelvis Instagram. Kreatörerna får behålla i princip hela summan. 

Tanken från Tiktoks håll är att ge fler möjligheter för plattformens kreatörer att tjäna pengar och på så sätt ta upp kampen om innehållsskaparna med Instagram, Snapchat och Youtube. Samtliga har nu program där populära kreatörer får betalt direkt av plattformarna. Sedan tidigare har Tiktok även satt upp en typ av influencernätverk dit profiler med minst 100 000 följare kan ansluta sig för att på så sätt komma i kontakt med annonsörer.

Mediehusen höjer priserna 2022

Efter att annonsmarknaden i år ökat med 17 procent i jämförelse med 2020 höjer flera av Sveriges mediehus sina priser nästa år, det rapporterar Dagens Media. Nästa år kommer Nent, JCDecaux, Discovery och Bauer att höja sina mediepriser. I radio kommer Nent att höja priserna med så mycket som tolv procent, i övrigt är höjningarna modesta.

– Vad gäller bruttoprisjusteringar så reglerar vi både uppåt och nedåt på produktnivå, helt enkelt för att balansera mot den efterfrågan som finns för olika alternativ. På så sätt säkerställer vi trygga leveranser. Vilken prisbild man som kund erbjuds beror helt och hållet på vilka behov man har, säger Malin Häger, nordisk försäljningsdirektör på TV4 Media.

Aldis morot kniper utmärkelsen mest effektiva julkampanj

De brittiska julkampanjerna är en tävling i sig. Till syvende och sist handlar det om att vinna tittarnas gunst, vilket dagligvarukedjan Aldi tycks ha lyckats bäst med. Enligt nya siffror från Kantar är Aldis julkampanj den som har störst chans att driva både kortsiktig försäljning och mer långsiktig varumärkesförändring. Filmen toppar i fyra av fem uppmätta parametrar: ”festive”, ”enjoyable”, ”distinctive” och ”meaningful”. Den enda parametern där den fick se sig slagen var ”branding”, en parameter där Coca-Colas nyversion av klassikerna ”Holidays are coming” toppade.

Se filmen här:

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Amazons Sverigechef: ”Vi kommer hit med muskler men i grunden handlar allt om den lokala upplevelsen”

Många hade höga förväntningar, eller stora skälvan, när det efter år av spekulationer stod klart att Amazon skulle lanseras i Sverige. Lanseringen, med uppmärksammade felöversättningar av en uppsjö produkter, blev något av ett platt fall. Och trots att många svenskar uppgav att de skulle testa plattformen har de i regel blivit lojala till svenska alternativ, alternativ som hittills haft större utbud och lägre priser. Men Amazons Sverigechef Gulfem Toygar räds inte det. Hon menar att de första året i huvudsak handlat om att lära sig mer om svenskarna och vårt shoppingbeteende.

– Vi vill öka antalet produkter och hjälpa svenska säljare. Det kommer leda till att vi får ännu bättre priser. Vi är här långsiktigt och kommer fortsätta investera i Sverige, säger hon till Dagens Nyheter.

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.