Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Kantar: Här är världens mest effektiva reklamkampanjer

Publicerad: 14 april 2021, 06:28

Heineken gjorde den mest efffektiva reklamkampanjen under 2020 enligt en ny mätning av Kantar, hon tar över CPB efter Erik Sollenberg och P&G satsar på fotbollssponsring. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Kantar MediaCP+BProcter & GambleSVTOmnicom

Kantar släppte nyligen vinnarna i ”Creative Effectiveness Awards 2020”. Där 20 kampanjer har korats efter en analys av mer än 10 000 bidrag. Vinnare blir Heinekens reklamfilm ”Cheers to all”, framtagen av Publicis för den amerikanska marknaden som driver med fördomar. Här kan ni ta del av Kantars rapport.

Nedan följer en lista över de tio mest effektiva reklamkampanjerna enligt mätningen, noterbart är att 8 av de 20 högst rankade kommer från USA.

1) Heineken, ”Cheers to all”, Publicis (USA)
2) Bosch, ”Atino”, C3 Creative Code and Content (Tyskland
3) Burger King, ”Consignes 2 Sécurity – The Retour”, Buzzman (Frankrike)
4) Shea Moisture, ”It comes naturally”, BBDO New York (USA)
5) Samsung, ”Make their year, with Galaxy Buds live), R/GA (USA)
6) Milka, ”And a lot of milk”, DAVID (Frankrike)
7) Google, ”Find your scene”, Google Studio (USA)
8) Tena, ”Tena Sillhouette Washable Underwear”, AMV BBDO London (Storbritannien)
9) TD, ”Making your business moving forward), Leo Burnett (Kanada)
10) Adrenaline Rush, ”More”, Kapibara (Ryssland)


Mer om mätmetoderna kan ni läsa här.

Hon blir ny vd på CPB efter Erik Sollenberg
För några veckor sedan meddelade forne Forsman & Bodenfors vd:n Erik Sollenberg sin avgång från vd-posten på CPB efter drygt fyra år. Nu har byrån som ägs av MDC Partners (som också äger Forsman & Bodenfors) hittat en efterträdare i Marianne Malina som senast kommer från Omnicombyrån GSD&M. Utnämningen kommer kort efter att byrån har tappat konton som Domino's och Infiniti. Det rapporterar Business Insider som också skriver att MDC & Partners kommer att genomföra en omfattande omorganisation.

SVT får böta efter reklamjacka i sportsändning
Förvaltningsrätten slår fast SVT måste betala 100 000 kronor i avgift efter att ha sänt en intervju med skidskytteförbundets generalsekreterare Rikard Grip där han bar en jacka med tio logotyper på. Förvaltningsrätten konstaterar vidare att problemet med otillbörligt gynnande är återkommande på SVT.

Procter & Gamble tecknar sponsoravtal med Major League Soccer
Procter & Gamble, som sedan tidigare bland annat sponsrar OS och NFL, har tecknat ett avtal med den USA:s fotbollsliga MSL. Avtalet inkluderar även de mexikanska landslagen, ett antal cuper med mexikanska och amerikanska lag och innefattar varumärkena Gillette, Old Spice, Crest, Oral B, Dawn, Charmin och Bounty. Det rapporterar Adage. Med avtalet hoppas FMCG-jätten kunna knyta tätare band med den latinamerikanska delen av befolkningen samt unga sporttittare.

Omnicom lanserar initiativ för att öka den asiatiska representationen
I det nya initiativet ”Three in five” uppmanar Omnicom anställda vid medie- pr och reklambyråer att öka den asiatiska representationen i kommunikationen. Idén kommer från holdingbolagets asiatiska anställda som uppmanar den amerikanska reklambranschen att ta ställning i frågan. Initiativet kommer efter att hatbrotten mot den asiatiska minoriteten i USA har ökat under de senaste veckorna. Det rapporterar PR Week.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.