Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Kanye West släpper sin första kampanjfilm inför valet – och gör reklam för merch

Publicerad: 13 Oktober 2020, 06:43

Från Kanye Wests kampanjfilm.

Disney ändrar strategi, Google kan åtalas för att utnyttja sin monopolställning på sökmotormarknaden och Kanye West släpper sin första kampanjfilm inför valet – och säljer merchandise som är dubbelt så dyr som konkurrenternas. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

USADisneyPresidentvalet 2020GoogleDonald Trump

Rapparen Kanye Wests ambitioner om att bli USA:s nästa president har varit mer eller mindre brokiga. Han annonserade sin kandidatur i början av sommaren för The Birthday Party. I juli kom sedan uppgifter om att artisten hoppat av presidentvalskampanjen. Med tre veckor kvar till valdagen är det dock tydligt att Kanye West ämnar att åtminstone dra nytta av all gratis PR som omgärdar valet, genom att släppa sin första kampanjfilm. Framför en amerikansk flagga uppmanar han amerikanerna att skriva in honom som president på sina valsedlar. Filmen publicerades på Twitter under måndagen på Kanye Wests konto med över 30 miljoner följare. I tweeten med kampanjfilmen gör rapparen även reklam för sin kampanjsajt, med en direkt länk. Där kostar traditionell kampanjmerch, som en keps eller en hoodie, dubbelt så mycket som för Donald Trumps eller Joe Bidens kampanjmerch. Det rapporterar AdAge

Disney ändrar strategi
Det kommer kanske inte som en överraskning i en tid då allt fler skaffar abonnemang på streamingtjänster – men nu väljer även klassiska Disney att göra streaming till högsta prio. Det rapporterar CNBC. Det hela sker efter en planerad omorganisation, där koncernens medieaffär centraliseras i en organisation som blir ansvarig för innehållsdistribution, annonsförsäljning och streamingtjänsten Disney+. För drygt en månad sedan lanserades Disney+ i Sverige, där streamingtjänsten på rekordtid har nått upp i nästan en halv miljon betalande abonnemang. 

Stora utmaningar för annonsörer inom B2B
35 procent av annonsörer inom business-to-business kämpar med att producera tillräckligt med innehåll för att engagera sin publik 2020. Det visar en ny rapport från Finite, enligt The Drum

Av över 600 svarande svarar 26 procent att deras största utmaning är att engagera rätt personer. 16 procent pekar ut att mäta ROI som den största utmaningen. Enbart 70 procent av de svarande menar att SEO är en viktig del av deras marknadsstrategi, något som förvånar James Rowland, digital performance director på Reginitiv. 

– Många beslutsfattare arbetar nu hemifrån och konsumerar mycket mer innehåll på nätet. Sökmotorer är i många fall en ingång till detta, säger han till sajten. 

Åtal väntas för Google
Tidigare i veckan blev det känt att bland annat Facebook, Apple, Google och Amazon sannolikt blir föremål för nya och strängare EU-regler. Blir förslaget verklighet kommer bolagen att tvingas dela data med sina konkurrenter och vara mer transparenta i hur de samlar in information. Men även på amerikansk mark ökar kraven. Nu uppger källor för Axios att justitiedepartementets åklagare är redo att åtala Google för att utnyttja sin monopolställning på sökmotormarknaden. Om det blir verklighet lär åtalet bli det största monopolfallet på över 20 år. Åtalet väntas komma i veckan. 

Seinfeld-karaktär gör kampanj mot Trump
Skådespelaren Wayne Knight är framför allt känt för sin roll som brevbäraren Newman i den amerikanska tv-serien Seinfeld. Den rollen tar han mer eller mindre på sig igen, i en kampanjfilm mot president Donald Trump. I klippet på 2,5 minut beskriver han sig som ”din vänliga lokala brevbärare”, och kritiserar sedan Trumps utspel om brevröstning. Den sittande presidenten har tidigare hävdat att metoden kan bidra till valfusk. Han har i sin tur anklagats, bland annat av den tidigare presidenten Barack Obama, för att hindra människor att rösta genom att begränsa postens resurser. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.