Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag14.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Kartläggning: Reklamtrötta och underrepresenterade – svenskarna om reklamen

Publicerad: 8 juni 2021, 06:36

Man skippar annonser och värnar om hållbarhet – Rättvisaren visar var svenskarna står kring reklam och varumärken. Dessutom: Twitters trendalgoritm manipuleras och ANA har nytt rankningssystem. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Morgonsvepet

I dag släpps Mediekompaniets 156-sidiga rapport ”Rättvisaren 2021” som kartlägger hur svenskarna ser på reklam och nyheter. Till rapporten, där man bland annat gräver djupare i representation, trovärdighet och produktbortval, har man gjort över 2 000 intervjuer i samarbete med Kantar Sifo.

Här är några key findings ur studien:
72 procent säger att man vill kunna spegla sig i varumärkens reklam. Men det är en betydande andel i flera grupper som inte känner sig sedda. Äldre generationer känner sig mindre representerade än de yngre. Dessutom anger var fjärde med svagare ekonomi och fler med utländsk bakgrund att de aldrig känner sig representerade.
27 procent uppger att senaste gången de fick reda på en produktnyhet var via sociala medier, den största enskilda källan. Vad gäller köpbeteende och att få reda på ett erbjudande som man planerar att köpa så fann man det mest via en specifik sajt (36 procent) eller via nyhetsbrev (24 procent).
Svenskarna är inte överförtjusta i reklam. Tv- och radioreklam upplevs som mest störande – endast en av tio tittar på tv-reklamen. Majoriteten tittar på mobilen under tiden.
Reklam på Youtube och i videoklipp är mest störande bland de yngre. Endast sju procent tittar på Youtube-reklamen. 66 procent skippar den så fort som möjligt.
Hållbarhet är en enorm viktig faktor vid val av produkt och är mest relevant att kommunicera kring utanför den egna produkten. Kvinnor väljer i större utsträckning än män bort en produkt på grund av företagets inställning till hållbarhet och samhällsansvar.
Myndigheter är mest trovärdiga vad gäller hållbarhet och klimat. Alla andra branscher släpar efter i att vinna svenskarnas hjärtan i dessa frågor.

I rapporten kan man gå djupare in i olika ämnen och söka på ålder och grupper. Ladda ner hela rapporten här

Så manipuleras Twitters trendalgoritm
Bör orden som trendar på Twitter tas med en nypa salt? En ny rapport har upptäckt ett kryphål som gör plattformen känslig för så kallade astrosurfingattacker. Enligt forskare på EPFL, schweiziska federala tekniska institut, så överväger inte nätverkets algoritm om en tweet har tagits bort när den bestämmer vilka ord som ska trenda. Detta innebär att man kan driva upp ämnen i listan över trender och sedan ta bort alla bevis på manipulation. Det kan handla om kampanjer med desinformation och tweets som uppmanar till hat. Dessa trendande ämnen är laddade med inflytande och ger intäkter vilket gör dem till ett attraktivt mål. I Turkiet exempelvis resulterar 47 procent av trenderna från dessa attacker.

ANA rankar varumärken inom hållbarhet
Den amerikanska branschorganisationen för annonsörer, ANA, har infört ett nytt mätsätt för att ta reda på om varumärken uppfyller sina syftesdrivna löften. Det skriver AdAge. Ett nytt index rankar varumärken efter hur deras påverkan inom miljö, socialt och politiken ser ut. Tillsammans med undersökningsföretaget Swayable har man undersökt 400 varumärken som rankats från ett till 20 i kategorier som sjukvård, resor och ekonomi. Amazon toppar retaillistan, Visa och Mastercard rankas högt inom finans  och Netflix inom underhållning.

AI växer kraftigt
Den globala AI-marknaden förväntas uppgå till 100 miljarder dollar 2021 – och 998 miljarder dollar 2028. Detta visar en ny studie från Grand View Research. En ökning med 40,2 procent. Bakom den stora ökningen ligger att företag nu börjar använda maskininlärningsteknik på riktigt och en förbättring av hårdvaror.

Google tvingas betala mångmiljonböter
Google kommer att få betala böter på 270 miljoner dollar som en del av en konkurrensrelaterad uppgörelse i Frankrike. De tvingas också gör en hel del ändringar i annonsverksamheten online. Anledningen till bötern är att Google har missbrukat sin ställning på marknaden för onlineannonsering, enligt Frankrikes konkurrensmyndighet. Även Facebooks dominerande ställning på marknaden undersöks just nu av EU:s tillsynsmyndigheter.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

Morgonsvepet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.