Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag22.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Katrin Zytomierskas reklam fälls – antydde att fiskoljan hjälpte mot corona

Publicerad: 11 December 2020, 07:35

Katrin Zytomierska framför det kritiserade Instagraminlägget.

Foto: Montage

Simstjärnan Sarah Sjöström avslutar kritiserat samarbete med Huawei, stämning av Facebook kan slå hårt mot reklamintäkterna och Katrin Zytomierskas kritiserade reklam för fiskleverolja fälls med hot om miljonvite. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

Katrin ZytomierskaHuaweiSarah SjöströmFacebookNa-kdInstagram

I våras väckte influencern Katrin Zytomierska ilska efter att ha marknadsfört en fiskolja från det egna bolaget Clean Eating med antydningar om att den kunde ge skydd mot coronaviruset. Följarna rasade i kommentarsfältet på Instagram, och mer än 120 anmälningar inkom till Konsumentverket. Nu slår Patent- och marknadsdomstolen fast att inlägget är både vilseledande och aggressivt. Därmed fäller de Katrin Zytomierska för otillbörlig marknadsföring. 

Framöver förbjuds även influencer och hennes företag att marknadsföra fiskleverolja eller andra kosttillskott med en antydan om att produkten kan förebygga sjukdomar. Följs inte detta kan bolaget bli skyldigt att betala vite om 1,5 miljoner kronor, och Katrin Zytomierska 500 000 kronor. 

Det framkommer även att Katrin Zytomierska och Clean Eating inte reklammarkerat inlägg på Instagram tillräckligt, något de också döms för. Detta skriver Konsumentverket

Sarah Sjöström avslutar samarbete med Huawei
Nyligen avbröt fotbollsspelaren Antoine Griezmann sitt samarbete med kinesiska Huawei efter att ha tagit del av rapporter om hur bolaget underlättar förföljelsen av den uiguriska minoriteten i Kina, genom att tillhandahålla en mjukvara för ansiktsigenkänning till den kinesiska staten. Nu står det klart att även simstjärnan Sarah Sjöström avslutar sitt samarbete med bolaget, avslöjar Sportbladet. Det bör dock inte ses som ett aktivt beslut, då avtalet just löpt ut. 

– Jag har haft ett bra samarbete med Huawei Sverige. Vi har ett tidsbegränsat avtal som går ut nu vid årsskiftet och båda parter är överens om att inte förlänga avtalet, säger hon till tidningen. 

Enligt managern Daniel Wessfeldt har Sarah Sjöström förmodligen inte känt till rapporterna om uigurer. Samarbetet med Huawei inleddes 2019. 

Läs mer: Reklamsamarbetet med Huawei är guldkantat – så mycket tjänar simhjälten Sarah Sjöström 

Stämning av Facebook hotar reklamintäkterna
Framtiden för Facebooks app-imperium är osäker, sedan den amerikanska konkurrensmyndigheten, FTC, lämnat in en stämningsansökan. Får FTC som de vill kommer Facebook att behöva sälja sina dotterbolag Instagram och Whatsapp. Nu varnar personer med insyn i Facebook för att stämningen kan komma att slå hårt mot Facebooks reklamintäkter. 

– Allt fler annonsörer flyttar till Instagram. Detta gäller även våra reklampengar, sedan många klienter antingen har pausat sina utgifter eller flyttat dem helt från Facebook för att enbart fokusera på Instagram, säger en byråchef som jobbar nära Facebook. 

Annonsbojkotten i somras är enligt annonsörer enbart ett exempel på hur Facebook blir mer och mer beroende av reklamintäkterna från Instagram. Av Facebooks totala omsättning under 2020 sägs intäkterna från Instagram stå för cirka 48 procent. Detta rapporterar Adage

Na-kd-delägare kallar uppror på sociala medier för ”Fake news”
Entreprenören och ängelinvesteraren Lena Apler har investerat i Na-kd, och känner även bolagets vd Jarno Vanhatapio sedan tio år tillbaka. I en intervju med branschsajten Breakit talar hon ut om de senaste dagarnas uppror på sociala medier, där tidigare medarbetare på e-handelsbolaget vittnat om missbruk av praktikanter, obetald övertid och härskartekniker bland chefer. Investeraren säger dock till tidningen att hon upplever det hela som ”lite fake news”. 

– Jag tycker att det är rätt fruktansvärt vilken genomslagskraft social medier kan ha åt båda håll. Man kan bli haussad till månen och sänkt ned till helvetet utan att det egentligen går att belägga. Det blir påståenden som förstärks av andra påståenden, säger Lena Apler till Breakit. 

Läs mer: Anställda uppmanades skriva på lojalitetsklausul – ska inte prata kränkande om Na-kd 

Nu har Instagram shoppingfunktioner över hela plattformen
Kampen om användare och potentiella kunder är fortsatt hård mellan nätets mest inflytelserika plattformar och sociala medier. Under hösten har Instagram rullat ut sin videofunktion Reels som ett svar på kinesiska Tiktoks genomslag under året. Nu ska även en shoppingfunktion kopplas till tjänsten. Därmed kommer samtliga format på Instagram ha en shoppingfunktion, något som sägs vara en allt viktigare intäkt för appens ägare Facebook. Det rapporterar The Verge

Samtidigt har konkurrenten Tiktok inlett ett samarbete med plattformen Shopify, som möjliggör för användare att tagga inlägg med köpknappar kopplade till olika butiker. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.