Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

KD: Socialdemokraterna lägger stora pengar på ”trollfabriker”

Publicerad: 3 Mars 2021, 07:35

Svenskarna stärker greppet om plånboken, MDC Partners räknar med stark tillväxt och Kristdemokraterna anklagar Socialdemokraterna för att smutskasta partiledaren Ebba Busch via så kallade trollfabriker. Det och mer i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

KristdemokraternaSocialdemokraternaMDC partners

Under gårdagen publicerade Kristdemokraterna i Stockholm ett inlägg på sin Facebooksida där de skriver att Socialdemokraterna enligt rykten har egna ”trollfabriker” som bland annat smutskastar KD:s partiledare Ebba Busch. Efter att inlägget fick kritik valde KD i Stockholm att lägga till källhänvisningar till Dagens Industri och Bulletin. I en intervju med Aftonbladet säger Christian Carlsson, ordförande för KD i Stockholms stad, att det är den socialdemokratiska tankesmedjan Tidens Facebooksida ”Sverige inför verkligheten” som åsyftas. 

– Vad man kallar tankesmedjan Tiden är inte intressant. Det som är intressant är att man vill föra väljarna bakom ljuset genom att tillskriva KD åsikter som vi inte har. Man brunsmetar oss. Man försöker påverka bilden av Ebbas husaffär på ett väldigt tveksamt sätt.

Christian Carlsson vill att Socialdemokraterna och Tiden ska publicera liknande innehåll från sina egna Facebooksidor då han menar att det är en risk att väljarna förvillas. Maria Arkeby, tf. Verksamhetschef på Tiden, kallar anklagelserna för trams.

– Går man in på sidan är det tydligt att vi ligger bakom. Till och med Tidens logga är med, säger hon till Aftonbladet och uppger att de valt en annan avsändare då Facebook-sidan har en annan ”tonalitet och innehåll”.

Flera andra partier, däribland Sverigedemokraterna, har tidigare använt sig av liknande Facebooksidor för att driva opinion.

MDC Partners räknar med stark tillväxt

De stora holdingbolagen har de senaste veckorna presenterat sina ekonomiska prognoser för 2021. Både Omnicom och IPG har uppgett att de räknar med tillväxt, men MDC Partners är mer precisa och uppger att de förväntar sig organisk tillväxt på mellan 7 och 9 procent. Det rapporterar AdAge. Förra året tappade MDC Partners 13,9 procent i omsättning. Under samtalet där siffrorna presenterades uppgav MDCs vd Mark Penn att han väntar sig att holdingbolagets sammanslagning med Stagwell Group, som häromåret köpte MDC, ska vara färdig under första halvan av 2021. Penn ser sammanslagningen som avgörande för att MDC Partners ska ta nästa steg inom digital utveckling och data. MDC Partners äger svenska Forsman & Bodenfors och andra byråer som CP+B och Anomaly.

Svag konsumtion i Sverige i slutet av februari

Efter att smittotalen under stora delar av februari pekade åt rätt håll följde konsumtionen samma väg. Under månadens sista vecka, då smittotalen återigen började peka uppåt, sjönk konsumtionen igen. Det visar Swedbanks statistik för korttransaktioner. Mellan den 21 och 21 februari var konsumtionen 7 procent lägre än samma vecka i fjol medan den tidigare under månaden var 6 procent lägre. De områden som främst påverkades var livsmedel och fritidsutrustning. När det gäller tjänstesektorn är skillnaderna större, under sista veckan i februari var den 36 procent lägre än under samma period 2020.

- Vi har sett en förbättring i tjänstesektorn i februari men den senaste veckans ökning är framför allt ett resultat av jämförelseeffekter. Siffrorna jämförs nu med en period under 2020 då pandemin började göra avtryck i ekonomin, säger Andreas Wallström, prognoschef på Swedbank.

Handeln kritisk mot nya riktlinjerna 

Folkhälsomyndigheten kom häromveckan med nya rekommendationer för hur många som får vistas i butiker och varuhus. Förslaget har skickats på remiss och skulle det antas skulle det innebära ett maxtak på 500 personer, oavsett hur stor lokalen är. De nya reglerna väntas påverka större matbutiker och varuhus allra mest och igår uppgav Gekås att de skulle tappa 70-75 procent av sina kunder. Nu menar branschorganisationen Svensk Handel att de drabbade verksamheterna måste få ta del av ett nedständningsstöd, det rapporterar Svenska Dagbladet

– Företagen får bära kostnaderna för en illa skött pandemihantering, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel, till tidningen.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.