Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Kedjan ger gratis årsförbrukning av donuts – till alla som vaccinerar sig

Publicerad: 23 mars 2021, 07:19

Foto: Unsplash

Intresset för Ellen DeGeneres show dalar efter rapporter om missförhållanden, Youtube undersöker automatisk produktidentifiering och donutkedjan Krispy Kreme ger gratis årsförbrukning av donuts till alla som kan uppvisa ett vaccinationskort för covid-19. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetDisneyEllen DeGeneresCancel cultureYoutubeTwitter

Coronavaccinet har varit ett hett ämne de senaste månaderna. Inte minst i USA, där så kallade ”anti-vaxxers”, vaccinkritiker, har ett starkt fäste. Det vill donutkedjan Krispy Kreme råda bot på. Med start denna vecka erbjuder de alla kunder som uppvisar ett vaccinationskort för coronavaccinet gratis donuts resten av året. Erbjudandet gäller en specifik sort donut och går att hämta kostnadsfritt i butiken dygnet runt. Kedjan kommer inte att stoppa den som väljer att hämta ut en donut varje dag. Medarbetare kommer även att kunna nyttja betald arbetstid till att vaccinera sig. 

– Vi vill alla lämna Covid-19 bakom oss så fort som möjligt, och vi vill stötta alla som bidrar till att göra landet säkrare genom att ta vaccinet så fort det är möjligt för dem, säger Dave Skena, marknadschef på Krispy Kreme, i ett pressmeddelande

Krispy Kremes donuts säljs i cirka 12 000 butiker i USA och har nära 1400 butiker i 33 länder. 

Disneys corona-drag – öppnar parken för fotgängare
Coronapandemin har slagit hårt mot många industrier, inte minst nöjesbranschen. Medan situationen fortfarande är ansträngd i USA testar Disney California Adventure, intill Disneyland i Anaheim, att låta besökare promenera runt nöjesparken för 75 dollar per inträde. Inga attraktioner är öppna, men besökare kan vinka till Disneykaraktärer på avstånd. Efterfrågan beskrivs av The New York Times som astronomisk. 

Efter rapport om missförhållanden – Ellen DeGeneres tappar 1 miljon tittare
Komikern Ellen DeGeneres har gått från att vara älskad talkshowvärd till föremål för skarp kritik. Detta efter att vittnesmål om rasism och hot på inspelningen stigit till ytan i somras. Medarbetare har även vittnat om sexuella övergrepp bland personalen. 

En undersökning av Warner Bros, som producerar programmet, konstaterade en bristfällighet i showen och när Ellen DeGeneres inledde säsong 18 i höstas började hon med att be om ursäkt. 

Många fans verkar dock ha tagit till sig vittnesmålen om missförhållandena. Nu rapporterar The New York Times att showen har tappat mer än en miljon tittare sedan det inledande programmet i september. Det motsvarar mer än en tredjedel av antalet tittare året innan. Enligt tidningen har tappet fått showens reklamintäkter att krympa med en femtedel. 

Youtube testar automatisk produktidentifiering i videor
Youtube rullar ut en funktion där produkter i videor ska identifieras automatiskt, för att på så vis kunna visa köplänkar till produkterna. Initiativet beskrivs än så länge som ett experiment, och Youtube har arbetat med implementeringen sedan förra sommaren, om än i liten skala. Nu kommer tekniken att omfatta riktiga användare i USA. Om den automatiska produktidentifieringen kommer att rullas ut brett återstår att se. Det rapporterar The Verge

Priset för Twitter-vd:ns första inlägg: 25 miljoner dollar
Så kallade NFT:er (non-fungible token) är det senaste både inom tech- och konstvärlden. Nu har Twitters vd Jack Dorsey gett sig in i leken, genom att auktionera ut sin första tweet som en NFT. Den 21 mars 2006 twittrade vd:n ”just setting up by twttr”. Inlägget har nu sålts för hisnande 25 miljoner kronor till Sina Estavi, vd på Bridge Oracle. Det rapporterar The Verge

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.