Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Kim Kardashian stäms efter kryptoreklam

Publicerad: 13 januari 2022, 07:15

Kim Kardashian anklagas för att ha vilselett spekulanter när hon propagerat för den tämligen okända kryptovalutan EthereumMax.

Foto: TT Nyhetsbyrån

Kardashian anklagas för kryptobluff, Google tar strid mot EU:s reklamregler och ny rapport visar på trenderna att hålla koll på under 2022. Det och mer i Morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Kim KardashianGoogleEUCoca-ColaReklam

Realitystjärnan anklagas för att ha vilselett spekulanter när hon missionerat för den tämligen okända kryptovalutan EthereumMax för sina många miljoner sociala medier-följare, skriver amerikanska CNBC. Enligt en stämningsansökan ska bolaget bakom kryptovalutan, tillsammans med Kim Kardashian och boxaren Floyd Mayweather, arbetat tillsammans för att blåsa upp värdet på den digitala valutan genom att göra falska eller vilseledande uttalanden om den.

En talesperson för valutan förnekar anklagelserna och hävdar att stämningsansökan är full av ”desinformation”.

Kryptovalutan EthereumMax har förlorat ungefär 97 procent av sitt värde sedan juni förra året.

Rapport: Tre trender reklambyråer måste hålla koll på

A4 har släppt en ny rapport om trender under 2022, skriver Ad Age som identifierar tre trender reklambyråer ska få upp ögonen för under året.

Miljö och hållbarhet spås ta större plats med byråer som kommer att se över vilka bolag de tar uppdrag ifrån för att inte riskera att smutsa ned sitt eget varumärke medan de bygger någon annans.

”Framtidens arbetsplats” är också en trend att ta fast vid enligt rapporten, skriver Ad Age. Enligt rapporten måste arbetsledare omdefiniera vad framtidens arbetsplats ska vara och skapa en ”flexibel atmosfär” tillsammans teknikinvesteringar som tillåter medarbetare och kunder att samarbeta och jobba på distans.

Den tredje trenden som nämns i rapporten är det så kallade metaverse. Byråer måste klura ut hur det fungerar och hur reklam kan anpassas till det nya digitala landskapet.

– Det här måste vi börja rikta vår uppmärksamhet mot, säger A4:s vd Marla Kaplovitz.

Google kampanjar mot nya reklamregler i EU

Google lägger stora resurser för att påverka politiker och myndighetspersoner i Bryssel, skriver Computer Sweden och hänvisar till Ars Technica.

Enligt tidningen är anledning att Google vill förändra hur EU:s nya regelverk Digital markets act är utformat. Syftet med DMA är att begränsa makten för företag som definieras som grindvakter inom teknikvärlden, så som Google, skriver Computer Sweden.

Enligt techjätten kan de nya lagarna begränsa deras verksamhet och i förlängningen mindre företag som arbetar med Google.

Coca-Cola lanserar ny varumärkesfilosofi – lyser upp världens högsta byggnad

Coca-Cola presenterar vad de kallar för sin nya varumärkesfilosofi och lyser samtidigt upp Burj Khalifa i bolagets logga. Enligt ett pressmeddelande är filosofin grunden i de olika läxor de lärt sig de senaste 18 månaderna: ”att magi är något vi står att finna runtomkring oss när vi samarbetar under oväntade händelser och höjer vardagen till någon extraordinärt.”

– Magi handlar inte om det otroliga eller om mystik, men om tillfällena när vi skapar riktig mänsklig kontakt, säger Tarun Sabhlok, regional marknadsdirektör på Coca-Cola Mellanöstern.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.