Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Klädhandeln i fritt fall – tappat 26 procent

Publicerad: 11 Juni 2020, 06:45

Nya siffror visar klädhandelns utsatta situation, McDonalds återinför global CMO-roll och Mary Wells Lawrence blir första kvinnan att få Lion of St. Mark. Det och mer i dagens morgonsvep.


Klädhandeln ned 26 procent

Trots att e-handeln ökat i hög utsträckning är mode- och klädhandeln en av coronakrisens värst drabbade sektorer. Nu kommer siffror från Svensk Handels Stilindex som visar att klädförsäljningen i maj 2020 var 26,3 procent lägre än samma period förra året. Skoförsäljningen har rasat med hela 45,3 procent.

– Det är väldigt tydligt att modehandeln fortfarande lider väldigt hårt av coronakrisen. I andra delar av handeln har man kunnat se en viss vändning, men kläder och skor har det tufft, säger Karin Johansson, vd för Svensk Handel, till TT. 

Hittills i år har klädförsäljningen minskat med 17,3 procent och skoförsäljningen med 35,4 procent. Flera stora klädkedjor, däribland H&M, har sedan tidigare aviserat omfattande nedskärningar.

Första kvinnan får Lion of St.Mark

Nästa vecka skulle egentligen Cannes Lions ha gått av stapeln. Festivalen har dock precis som mycket annat fått ställas in. Oavsett väljer de nu att dela ut priset Lion of St.Mark, ett ”lifetime achievement”-pris som går till byråledare som fört branschen framåt. Tidigare pristagare är bland andra Sir John Hegarty, David Droga, Dan Wieden och Lee Clow. Nu blir Mary Wells Lawrence den första kvinnan att vinna priset. Wells Lawrence bröt ny mark för kvinnor i reklambranschen och var den första kvinnan att äga och driva en större reklambyrå: Wells, Rich, Greene som fanns i New York i mitten av 60-talet. Som rekordung blev hon även invald i Copywriters Hall of Fame och hennes mest välkända verk är förmodligen ”I love New York”-tröjorna.

Vaynerchuk: ”Coronan har fått marknadscheferna att sätta sig in i jobbet”

Förra veckan deltog digitalgurun och entreprenörsprofilen Gary Vaynerchuck i en digital konferens anordnad av brittiska branschtidningen Campaign. Under konferensen fick Vaynerchuk frågor om hur han tror att branschen kommer att utvecklas post-corona.

”Många CMO:s och varumärkeschefer har behövt sätta sig in i jobbet och de verktyg deras anställda faktiskt jobbar i. För mig är det det största som hänt i branschen under pandemin. Det är så många som tidigare inte haft någon aning om hur systemen fungerar”.

Vid sidan av det spår Gary Vaynerchuk bland annat en fortsatt tuff tid för holdingbolagen.

P&G släpper ny film från uppmärksammad reklamkampanj

Sedan George Floyds död och de efterföljande demonstrationerna är det många varumärken som gått ut och tagit ställning för Black Lives Matter-rörelsen. Somliga har fått kraftig kritik för vad kritikerna menar är hyckleri och opportunism. Ett varumärke som de senaste åren släppt flera hyllade reklamkampanjer på temat är P&G. Förra året hyllades och prisades de bland annat för ”The Look” som uppmärksammade frågan om hur vita tittar på icke-vita. Tidigare i serien har de även släppt hyllade ”The Talk”. Nu kommer den senaste delen i serien – ”The Choice”. I reklamfilmen blandar de amerikansk patriotism med ett budskap om att det inte räcker för vita att inte vara rasister utan att de även har ett ansvar att agera anti-rasistiskt.

”Being white in America is not needing to state your life matters. And when your life matters, you have power.”

Brittiska Channel 4 hjälper mindre företag att annonsera i tv

I ett försök att få fler små och medelstora företag att börja investera i tv startar brittiska Channel 4 nu en speciell fond på 3 miljoner pund som ska locka företagen i fråga. 

– I takt med att ekonomin långsamt öppnar upp kommer ”The Greenhouse fund” hjälpa små bolag att omfamna kraften i tv under en period där våra tittarsiffror är högre än någonsin, säger Channel 4:s försäljningschef Matt Salmon, till Marketing Week.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.