Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Klarna gör debut i Super Bowl – med Maya Rudolph

Publicerad: 4 februari 2021, 06:50

Klarna-vd:ns dröm om Super Bowl är äntligen sann, Sveriges Konsumenters vd vill se hårdare tag mot kreditreklam och Will Ferrell ska läxa upp Norge. Det är nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Will FerrellKlarnaDavid SandströmSuper Bowl

Som en del i sin amerikanska offensiv kommer Klarna nu att kliva in i Super Bowl, som också brukar kallas reklamfilmernas julafton. I den 30 sekunder långa filmen har Saturday Night Live-stjärnan Maya Rudolph ”huvudrollen”: hon visar hur man kan dela upp betalningar utan att betala ränta – en metod som ännu inte finns på den svenska marknaden. Klarnas marknadsdirektör David Sandström kommenterar den humoristiska tonen i filmen i en intervju med Adage: 

– Det finns en längtan i världen efter underhållning, upplevelser, roliga och positiva känslor, att ta en öl med vänner och känslan av samhörighet. Vi ville verkligen spinna vidare på det, säger David Sandström.

Här kan du se filmen:

Sebastian Siemiatkowski: Om vi verkligen lyckas är vi med i Super Bowl
Superbowl är inte bara reklamfilmernas julafton. Det är också en oerhört dyr tillställning. De annonsörer som vill synas i de så åtråvärda reklampauserna måste hosta upp i genomsnitt 50 miljoner kronor – bara för själva medieplaceringen. Sedan tävlar annonsörerna med att bräcka varandra vad kommer till idé, hantverk och skådespelare. Kort sagt, en dyr historia. Klarna räknar uppenbarligen med att hämta hem den kostnaden givet att ungefär 100 miljoner amerikaner brukar titta när NFL-finalen amerikansk fotboll avgörs. I en intervju med Svenska Dagbladet berättar vd:n Sebastian Siemiatkowski sina drömmar om Super Bowl.

– Det kan ju anses lite fånigt. Men det är en sån sak som jag har tänkt på. Att en dag, om vi verkligen lyckas, så är vi med på Super Bowl, säger han.

Marknadsdirektören David Sandström kommenterar strategin:

– Det finns ett fåtal symboliska handlingar som visar att man spelar i högsta ligan i USA. Super Bowl är en av dem, säger han.

Sveriges Konsumenter vill begränsa marknadsföringen av lån
Samtidigt som Klarna gör offensiv på andra sidan Atlanten vill Sveriges Konsumenter med vd Jan Bertoft i spetsen ta i med hårdhandskarna mot kreditreklamen. Det framgick redan för några veckor sedan när Resumé intervjuade Bertoft i samband med att vi skrev om kreditreklamen.

– Att marknadsföra möjligheten att få kredit trots flera betalningsanmärkningar – det är ett hån. Med de risker som kommer med det måste vi överväga att förbjuda den typen av reklam. Det långsiktiga intresset för konsumenterna måste vara starkast, sa han då.

Nu kommenterar han Kristdemokraternas förslag om att stoppa utbetalning av snabblån nattetid i Dagens Nyheter. 

– Vi är kritiska mot att lån är väldigt tillgängliga och marknadsförs så att man lockas mycket till att låna för att köpa varor och tjänster, säger han till Dagens Nyheter och menar att reklam om lån som riktas till utsatta grupper är att likställa med den för alkohol och tobak.

– Krediter är inte som vilken vara som helst, i värsta fall kan det förstöra människors liv. Och då krävs både en sträng lagstiftning, en skarp myndighetstillsyn och ett stort ansvarstagande från de som tillhandahåller krediterna, säger Jan Bertoft i DN.

LÄS MER

Så översköljs desperata konsumenter med reklam för krediter i sociala medier: ”Det är ett hån” 

Lockrop och snabba cash trots rekord i skuldberg – så tänjer kreditbolagens reklam på gränserna 

Anmälarnas ilska mot kredit-marknadsföringen: ”Värsta jag sett” 

Klarna om kritiken 

Per Bolund om skuldberget: ”Utvecklingen är oroande”

Marc Pritchard är Årets globala marknadsförare
Det är organisationen the World Federation of Advertisers (WFA) som utsett P&G:s varumärkesdirektör Marc Pritchard till Årets globala marknadsförare. Denna utmärkelse får han efter ett turbulent år där corona har satt käppar i hjulen för många marknadsförare och företag. Under denna turbulenta tid har Marc Pritchard uppmuntrat sitt marknadsföringsteam att fokusera på ”lean innovation”: han har uppmuntrat dem att jobba för hållbarhet, tillväxt och varumärke, vilket styrt verksamheten mot ”lugnare vatten”, enligt The Drum

 

Yasmine Winberg

Chefredaktör och ansvarig utgivare

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.