Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Klarna-grundaren om stormen runt företaget: “Jag tar det personligt”

Publicerad: 23 november 2021, 07:29

Sebastian Siemiatkowski på Klarna talar ut.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Sebastian Siemiatkowski säger att viss kritik är befogad, så mycket ökar annonsinvesteringarna i reseindustrin och Lush släcker ner sociala kanaler. Det är några av rubrikerna i tisdagssvepet.


Ämnen i artikeln:

MorgonsvepetKlarnaSociala medier

Resumé har i flera artiklar berättat om Klarnas affärsmodell och hur de har fått kritik genom åren, främst för att de bidrar till en överskuldsättning i samhället. Grundaren Sebastian Siemiatkowski säger nu i Di Digitals poddcast ”Startups Stories” att vissa delar har varit befogad. Enligt honom har det varit problem i affärsmodellen, något som han inte ”reflekterade över” eftersom inkassoavgifter var kutym i branschen.

– Jag har tagit kritiken väldigt personligt. Det har varit jobbigt när media flyttat fokus från befogad kritik till att Klarna har dåliga intentioner och är elaka. Det är inte sant, utan vi har alltid haft ambitionen att göra något bra, även om vi kanske gjort misstag, korkade grejer och inte förstått konsekvenserna av allt. Jag kommer ihåg att jag blev lite persona non grata första gången vi granskades på riktigt. Telefonen ringde inte längre och ingen ville gå ut och äta lunch, säger han i podden.

LÄS MER:

Lockrop och snabba cash trots rekord i skuldberg – så tänjer kreditbolagens reklam på gränserna 

Klarna slår ifrån sig av kritiken – men medger: svår balansgång i marknadsföringen 

Sebastian Siemiatkowski säger att det finns en risk att Klarna driver fram ett beteende som gör det okej att handla för pengar som inte finns.

– Men om man är av den politiska åskådningen att man aldrig ska låna så kommer jag inte vinna argumentationen. Det stora problemet när vi frågar runt är spelskulder och annat. Det finns absolut en grupp som shoppar för mycket, men den är ganska liten.

Så mycket ökar annonsinvesteringarna i reseindustrin efter pandemin
Reseindustrin lämnar några tuffa år bakom sig och kan nu se med tillförsikt på framtiden. Annonsinvesteringarna i kategorin ökade med 24 procent under 2021 och spås nu accelerera till 36 procent under 2022, enligt en färsk rapport från Zenith. Med en sådan snabb tillväxt så kommer resereklam att växa sex gånger snabbare än annonsmarknaden som helhet under perioden. Under 2023 beräknas man ha återhämtat sig helt efter pandemin. Man kommer allokera 70 procent av budgeten till digitalt, vilket förklaras med bland annat ökad användande av reseappar och de nya vaccinpassen.

Men – de positiva prognoserna innebär inte en återgång till ”business as usual” varnar Zenith. Varumärken inom resor måste åter bygga upp sina relationer med kunderna mitt i, vad Zenith kallar, en kollaps av affärsresor och en rädsla för de föroreningar som flygen skapar. Undersökningen gjordes på 13 marknader, däribland, USA, Storbritannien och Tyskland.

GTA-spelare kan vaccinera sig i ny in game-kampanj
Pfizer i Brasilien vill få unga personer att vaccinera sig – och vänder sig till spelet Grand Theft Auto. Man har skapat hashtagen #InGameVaccine tillsammans med Ogilvy Brasilien och Druid och spelarna kan alltså inuti spelet ställa sig i kö till ett av Pzizers vaccinationscenter för att få sin spruta. De kan sedan posta ett foto på Instagram eller Twitter där de visar att de har fått en dos covid-vaccin. Ett speciellt plåster kommer att symbolisera en virtuell vaccination. GTA har sex miljoner tittare, varför man hoppas kunna nå sitt mål.

Lush stänger sina sociala medier – i väntan på ”säkrare plattforamar”
Skönhetsfirman Lush kommer att plocka ner sina konton på Facebook, Instagram, Snapchat och Tiktok på de 48 marknader där de verkar. Medan detta är ett varumärke som ska hjälpa konsumenter att slappna av, så säger digitalchefen Jack Constantine: ”Sociala medieplattformar har blivit motpolen till detta mål, med algoritmer utformade för att människor ska scrolla och hindra dem från att stänga av.” 

Det här blir Lush andra försök att släcka ner sociala medier – första gången va 2019. Man planerar istället att driva engagemang i sina egna kanaler. Man behåller dock Twitter och Youtube medan man letar efter bättre kanaler att kommunicera med. Lush driver i dag flera butiker i Sverige.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.