Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag23.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

KO: Begrepp som ”klimatneutral” och ”klimatkompenserad” är vilseledande

Publicerad: 9 april 2021, 06:50

Ny rapport ger klarhet i juridiska läget kring marknadsföring och miljöpåståenden, influencerbolag med fokus på gaming dubblar omsättningen och Dolly Parton-samarbetet som fick sajten att krascha. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

Hållbarhet

I en ny rapport från Konsumentverket slår myndigheten fast att begrepp som klimatneutral, klimatkompenserad och netto noll är vilseledande, det rapporterar Dagens juridik. Rapporten kommer efter att flera företag, däribland Max hamburgare, Arla och stora delar av flygindustrin de senaste åren använt sig av begreppen i sin marknadsföring.

LÄS MER: Det hållbara dilemmat: Enkelhet bryter mot lagen – komplexitet når inte fram

 Enligt Konsumentverket är begreppen för oprecisa och att konsumenten med hjälp av dem inte kan fatta ett välgrundat beslut om att köpa produkterna. Myndigheten skriver vidare att liknande begrepp ”måste kvalificeras för att få användas” och att en sådan bedömning kommer att göras i varje enskilt fall. Även om påståendena i sig är korrekta anser KO att de kan vara vilseledande och att det är ”konsumentens helhetsintryck marknadsföraren har att bevisa”. Bolag får enligt KO heller inte marknadsföra en positiv miljöaspekt med en produkt och utelämna de negativa aspekterna. 

Läs hela KO:s rapport här! 

Hjälper varumärken nå gamers – dubblar omsättningen

Det Uppsalabaserade bolaget Wehype hjälper varumärken att via influencersamarbeten på Twitch och Youtube komma i kontakt med målgruppen gamers. Bland kunderna finnas bland annat Philips och Universal. Nu rapporterar Breakit att Wehype i sitt senaste bokslut dubblar sin omsättning till mellan 25 och 30 miljoner kronor samtidigt som de gör en förlust på mellan 5 och 7 miljoner kronor. 

”Fjolåret var ett utmanande år, där vi hade en lite sämre tillväxt i början av året och sen hämtade vi hem det i slutet av året. Men det intressanta är vår tillväxt i varumärken utanför gaming och det intresse som de har visat upp för den här typen av marknadsföring under året”, säger Robin Åström, vd på Wehype till Breakit.

Tidigare i år startade även Nord DDB upp en avdelning, FTW, som ska hjälpa kunderna att nå gaming-målgruppen.

Samarbetet med Dolly Parton fick glassföretagets sajt att krascha

Dolly Parton har de senaste åren blivit något av ett internetfenomen, ett fenomen som fick ytterligare fart när det visade sig att Parton donerat pengar till Modernas vaccinutveckling. Under gårdagen släpptes så glassbolaget Jeni's samarbete med countrystjärnan, en efterrättspaj som säljs i begränsad upplaga. Efterfrågan på pajen blev dock så stor att Jeni's sajt kraschade, något som fick fansen att ilskna till. Därefter försökte varumärket sig på en lättsam krishantering (”Did y'all just break our website?”), vilket bara spädde på ilskan. Användarna var särskilt upprörda över att varumärket bjöd på lättsamma tweets i syfte att marknadsföra sig själva snarare än ge en uppdatering om när problemet väntades vara löst. Det rapporterar Adage. 

Ukraina: Astra Zeneca riskerar bli del av ryskt propagandakrig

Ukraina har sedan tidigare stiftat en lag som förbjuder användningen av det ryska covidvaccinet Sputnik. Landet har istället satsat hårt på import av Astra Zenecas vaccin. Men nu säger den ukrainske ambassadören i Sverige, Andrii Plakhotniuk, att Ryssland kan komma att använda avtalet för att driva prorysk propaganda. Astra Zeneca har nämligen djupa samarbeten med Ryssland inom bland annat forskning. Ambassadören säger att det kommer vara svårt att övertyga ukrainare att ta ett vaccin som innehåller komponenter från en angripande stat.

– Ryssland kommer att försöka använda det till sin fördel, säger Plakhotniuk till Dagens industri.

Uttalandena kommer efter att spänningarna i östra Ukraina, där Ryssland sedan 2014 annekterat Krimhalvön, trappats upp.

 

 

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Hållbarhet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.