Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

KO varnar tre företag inför Black Friday

Publicerad: 13 november 2019, 07:32

Konsumentombudsmannen förbjuder företag att använda felaktiga påståenden om ordinarie pris, Malmömoderats produktionsbolag bakom Staffanstorp-filmen och Facebook riktar reklam i nya betaltjänsten. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Mellan den 29 november- 2 december är det dags för den stora reahelgen med både Black Friday och Cyber Monday stapeln. Konsumentombudsmannen (KO) bedömer att ett antal företag vilseleder konsumenterna genom att avisera ett alltför högt normalpris, med överstrukna priser som aldrig har använts. Nu förbjuder KO tre företag: Sportamore, Intersport och Ur & Penn, förbjuds nu av KO att använda påståenden om varans ordinarie pris som varit felaktiga. Ur & Penn och Sportamore förbjuds även att använda rea på ett vilseledande sätt. Vidare förbjuds Ur & Penn från att använda ordet rea om det inte handlar om en begränsad försäljningsperiod.

–Vi anser att företagen sviker konsumenterna genom att låtsas ha rea och sänkta priser. Det blir också en osund konkurrens som missgynnar företag som sköter sig och följer reglerna, säger processrådet Pär Magnusson till KO:s hemsida.

Skulle företagen bryta mot förbudet riskerar Sportamore att betala 2 miljoner, Ur & Penn 1,5 miljoner och Intersport 2 miljoner i vite.

Malmömoderat bakom Staffanstorp-filmen
Staffanstorps kritiserade reklamfilm som uppmanar tittarna att flytta från Malmö är skapad av Niclas Röhr, Moderaternas ersättare i kommunfullmäktige, rapporterar Kvällsposten. Filmen gjordes av politikerns produktionsbolag och varken Malmömoderaterna eller Niclas Röhr kommentera filmen.
– Jag har inget att uttala mig om. Vi har fått uppdrag av en kund som vi fullföljt, säger han till Kvällsposten.

Facebook samlar data – riktar reklam i nya betaltjänsten
Nu lanseras Facebook Pay, en betaltjänst för säkrare betalningar i appar som Whatsapp, Instagram och Messenger. Facebook kommer nu att samla in användarinformation och transaktionsdata för att visa riktad reklam, enligt ett blogginlägg på Facebooks hemsida. Rapporterar Telegraph.

Experter varnar: Kostnaderna för AI skenar

Det krävs alltmer datorkraft för genombrott inom maskininlärning och artificiell intelligens. Kraven ökar sju gånger snabbare efter 2012 jämfört med perioden 1959-2012 och allt fler varnar för att kostnaderna för AI-forskning exploderar. En privatiseringstrend inom AI-forskningen framåt kommer göra det svårt för akademin  att konkurrera med privata, resursstarkare aktörer. Det visar en rapport från Open AI som MIT Technology Review tagit del av.

Salesforce hämtar kommunikationschef från Nasdaq
Salesforce har inrättat den nya rollen kommunikationschef för Norden & Benelux och tillsätter tjänsten med en bärning från Nasdaq. Ulrika Andersson har tidigare jobbat även som kommunikationsdirektör med regionansvar i Norden, Baltikum och Benelux på HP, GE, CSC. Det skriver Dagens Opinion

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.