Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag01.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Konkurrenterna pikar ICA efter kritiken mot nya bonusen

Publicerad: 27 Januari 2020, 07:33

Lidl och Coop passar på att skicka gliringar till ICA.

Foto: Wikimedia commons / montage

Coop och Lidl skämtar med ICA efter kritiken mot det nya lojalitetsprogrammet, Youtube satsar på originalproducerat och fokus på innovation hjälper Procter & Gamble ta marknadsandelar. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Procter & GambleICACoopLidlYoutubeAmazon AlexaAmazonSuper Bowl

Den 1 februari byter ICA bonussystem och inför det nya lojalitetsprogrammet ”Stammis”. Det innebär bland annat att kundernas insamlade bonuspoäng inte längre förs över till nästkommande månad som tidigare. Detta har väckt stark kritik bland ICA:s kunder, som menar att de snuvas på sin bonus. 

Nu passar konkurrenterna Coop och Lidl på att pika ICA för det nya systemet. Coop har lagt upp en annons på sin Facebooksida med texten: ”Dagens gåta: Vem är det som samlar och samlar, men ändå inte får något tillbaka? Svar: en stammis”. Inlägget har fått nära 10 000 gilla-markeringar. 

Lidl:s budskap lyder: ”Hos oss behöver du inte vara stammis för att få bra priser”. 

På Twitter slår ICA-gruppen tillbaka mot Coop och skriver: 

”Vad kallas någon som får rabatt överallt utom i sin matbutik? Coopkund”. 

 

LÄS MER: Matjättarnas bonussystem ifrågasätts – varnas för att lämna ut personlig data

Youtube storsatsar på originalproducerat material
Förra våren valde Youtube att förlägga allt sitt originalproducerade material gratis utanför betalväggen för att i stället finansiera det med annonser. Mindre än ett år senare meddelar Youtube att man avser att fördubbla andelen originalproducerat. Susanne Daniels, global head of original content på Youtube, säger till Adweek att bolaget har mer än 100 nya originalproduktioner i gång inför 2020, i jämförelse med de 50 originalserier- och filmer som släpptes under förra året. 

The New York Knicks inleder byråsamarbete
Allt fler klubbar börjar i dag fungera som egna mediehus med strategier för att engagera fansen utanför sporten. Nu väljer The New York Knicks att inleda ett samarbete med den Brooklyn-baserade, kreativa byrån Translation, med syfte att stärka klubbens varumärkespositionering och relation med fansen. Det skriver The Drum. Translation ska ta fram kampanjer och varumärkesprogram inspirerade av klubbens historia, fanbase och hemmaarenan Madison Square Garden. 

LÄS MER: Hammarbys marknadschef: ”Vi kommer vara restriktiva med att använda Zlatans varumärke”

Satsning på innovation hjälper P&G ta marknadsandelar
Procter & Gamble, världens största annonsör, har under den senaste tiden kämpat med att möta förändrade konsumentbeteenden i några av bolagets viktigaste produktkategorier, såsom manlig grooming. Trots det har P&G lyckats öka den organiska försäljningen i groomingsegmentet, mycket tack vare en satsning på innovation och på att utveckla helt nya produkter över alla kategorier. På så vis har bolaget lyckats nå nya konsumentgrupper. P&G:s ekonomichef Jon Moeller sade enligt Marketingweek till analytiker i slutet av förra veckan att ett starkt fokus på innovation är kärnan i bolagets strategi för att ta marknadsandelar i alla segment. De nya innovationerna kommer kräva ökade annonsinvesteringar, sade Jon Moeller. 

Amazon tar hjälp av Ellen DeGeneres i Super Bowl-reklamen
Amazon är en av de storannonsörer som kommer synas under Super Bowl nästa helg. I teasertrailern, som lanserades i dagarna, står det klart att e-handelsjätten tar hjälp av Ellen DeGeneres och hennes fru Portia de Rossi, som i reklamfilmen använder röstassistenten Alexa för att justera temperaturen i sitt hem och lägga varor i kundvagnen. Budskapet lyder: ”Vad gjorde folk innan Alexa?” Det skriver Adweek.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.