Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Konsumenter i coronatider: Så bör varumärken marknadsföra sig

Publicerad: 26 Mars 2020, 07:07

40 procent säger att man bör undvika humor i reklamen.

Foto: GettyImages

Rapport visar vad konsumenterna önskar av varumärken under corona, utomhusmarknaden lider och så tänker tv-annonsörerna i coronatider. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Johan PetréUtomhusreklamTVAnnonsörerVarumärkesstrategiCoronavirusetKantar MediaMorgonsvepetVarumärke

Vad vill egentligen konsumenterna ha av varumärkena i dessa kristider? Kantar Sifo har svaret. I en studie där 25 000 personer från 30 länder har varit med svarar deltagarna så här: 

77 procent förväntar sig att varumärken ska vara till hjälp under coronapandemin. Nästan lika många vill att man ska berätta om sina insatser för att hantera situationen.
75 procent anser att det är fel att använda krisen för att främja sitt varumärke och sälja mer.
40 procent säger att varumärken borde undvika humor i reklamen.
70 procent vill se en mer ”lugn ton utåt”.
8 procent tycker att stoppa sin reklam.

Flera varumärken funderar nu på att dra ner på medieköpen för att spara kostnader. Samtidigt rapporterar Kantar Sifo att ett sex månaders lång uppehåll från exempelvis tv skulle resultera i 39 procents minskat awareness för varumärket i fråga.

LÄS MER: Ton, tajming och framtid: planners om hur du optimerar marknadsföringen under corona

Utomhusmarknaden lider
Oroväckande tecken syns nu på utomhusmarknaden som en konsekvens av att människor stannar inne. De största utomhusbolagen tar många smällar och har sett deras värde falla kraftigt på börsen de senaste veckorna. Adage berättar att Outfront Media fallit med 64 procent sedan februari, Lamar Advertising har gått ner 52 procent och Clear Channel är nere på under en dollar för första gången någonsin. Innan coronautbrottet hade utomhus en glansperiod med stora investeringar. I Sverige var utomhus under 2019 större än de samlade printkategorierna. I USA stod kategorin för en sju-procentig ökning under tredje kvartalet.

Så tänker tv-annonsörerna i coronatider
Tv-annonseringen går upp i USA, men inte utan utmaningar. Mediebyråerna berättar nu för Adweek att de har fullt upp med annonsörernas kris. Varumärkena själva har tagit dagar att fundera och man har sedan flyttat, ställt in eller ändrat klienternas medieköp för specifikt för varje medie. Man har även bett om att få billigare köp. Problemen an ser nu är att om alla flyttar köpen till maj och juni så kommer inte utrymmet räcka. Resor, bilindustrin, och detaljhandeln är bland dem som har slutat annonsera eller skjutit upp. Streamingtjänster, hemkörning för pizza, apotek och finans är bland de som ökat sina annonsköp.

Media, tech, influencers och byråer samarbetar kring virusbudskap
Tillsammans med amerikanska annonsrådet går nu medieföretag, techplattformar, byråer och influencers samman för att sprida viktiga budskap kring corona via bland annat pro bono-kampanjer och donerat annonsutrymme. Bland deltagarna finns Apple, Amazon, Pinterest och Youtube. Det pratas om skräddarsydda filter till emojis och andra verktyg för att få ut budskap som kan bromsa smittspridningen. Ad tech-bolag kommer även bygga speciella marketplaces för tidningar där det går att ge bort utrymme.

Pr-kungen Johan Petré: ”Alla mina uppdrag är avbokade”
Småföretagare blöder. Regeringen presenterade igår ett nytt krispaket som ska hjälpa just dessa för att mildra de ekonomiska konsekvenserna av virusutbrottet. En person som öppet gått ut och berättat om svårigheterna är Johan Petré, festfixare, som driver företagsevent och pr-byrå. I ett inlägg på sin Facebook skriver han: ”ALLA mina uppdrag och event har bokats av eller flyttats fram. Mina vänner, just nu är det oerhört tufft. Jag hoppas att jag en dag kan ta upp min vanliga verksamhet igen, men nu är det 'survival mood' som gäller!”. Enligt Petré blir hans livlina att han inte har några anställda. ”Men jag har ändå kostnader som rullar på, och inget kommer in”, säger han till Expressen. Resumé rapporterade igår om den första konkursen i kölvattnet av corona.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.