Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Konsumenter vill få reklam på Tiktok – men marknadsförare väljer Youtube

Publicerad: 25 September 2020, 06:29

Foto: Unsplash

Apple sätter press på Spotify, Laholm vill locka besökare med hjälp av influencer och ny undersökning vittnar om stor diskrepans mellan reklamen som konsumenterna vill ha – och reklamen som marknadsförare vill satsa på. Det och mer i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenGamingSpotifyInfluencerMicrosoftInfluencer marketingReklamTikTokYoutubeAmazonGoogleApple

För första gången någonsin hamnar kinesiska Tiktok i toppen av analysföretaget Kantars Global Ad Equity, baserad på svar från över 4000 konsumenter och 700 seniora marknadsförare. På andraplats kommer Instagram, därefter Snapchat, Google och Twitter. 

Resultatet vittnar om en diskrepans mellan de plattformar konsumenter föredrar, och de plattformar som marknadsförare gillar. Enligt Kantar nås konsumenter hellre av reklam på Tiktok än Youtube, som är marknadsförares favorit. Och medan konsumenter föredras att nå inom kanalerna bioreklam, sponsrade event, printannonser i magasin, digital out-of-home och nyhetstidningar, föredrar marknadsförare online video, tv, nyhetsflöden i sociala medier, streaming-tv och stories på sociala medier. Det rapporterar The Drum

Laholm marknadsför kommunen med influencer
Att svenska orter och regioner anställer en influencer är redan ett beprövat koncept. I somras gick till exempel sju kommuner i Skåne ihop och anställde influencers i syfte att synliggöra ungas tillvaro på landsbygden

Nu anställer Laholm i Halland fotografen Linda Lomelino. Målet är att hon med sina sociala medier ska marknadsföra besöksmål i kommunen för att på så vis locka fler till dit. Det rapporterar Sveriges Radio

– Det kanske blir lite mer attraktivt att åka till ett ställe om det är någon annan som tipsar om det och inte bara vi i kommunen, säger Nathalie Sandberg, destinationsutvecklare i Laholm, till radiokanalen.

Apples svar till Spotify – satsar på poddar
Spotify satsar som bekant stort på att få användare att lyssna även på poddar på deras plattform, och inte bara musik. De senaste åren har man gjort flera förvärv av företag inom kategorin, samt knutit till sig exklusiva poddar som den tillhörande Michelle Obama. Men konkurrensen är också hård, och nu lägger Apple in ytterligare en växel. Det rapporterar bland andra Apple Insider. Techjätten köper nu Scout FM, som använder AI för att skapa ett relevant urval av podcast för respektive användare. Förvärvet sker, enligt bedömare, som ett svar på Spotifys poddsatsningar. 

Kungsängen fälls återigen för vilseledande reklam
Så sent som i juni fälldes sängstillverkaren Kungsängen för vilseledande reklam av Reklamombudsmannen, efter otydliga budskap på sajten kring en rea. Nu är det dags igen. En besökare har reagerat på sängföretagets annonsering om rea på upp till 80 procent, trots att alla produkter med 80 procents rabatt sålt slut. Kungsängen å sin sida hävdar att det inte är missvisande, eftersom de reserverar sig med texten ”Gäller så långt lagret räcker”. Det räcker dock inte för Reklamombudsmannen, som anser att reklamen är vilseledande och strider mot artikel 5 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.

Amazon sätter press på Google och Microsoft – satsar på spelplattform
Nätshoppinggiganten Amazon äger sedan tidigare streamingplattformen Twitch, som är stor inom livesända spel. Nu etablerar de sig ytterligare på spelmarknaden, genom lanseringen av spelmolntjänsten Luna. Det beskrivs av branschsajten Adage som ett drag som sätter press på Google, Microsoft och Nvidia. Luna finns till en början enbart tillgänglig i USA och kommer att kosta 5,99 dollar i månaden, det vill säga lite under 60 kronor. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.