Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Morgonsvepet

Konsumentorganisationer kräver krafttag mot den digitala annonsindustrin

Publicerad: 14 Januari 2020, 07:42

Foto: Getty Images

Sveriges Konsumenter kräver att Datainspektionen granskar hela den digitala annonsindustrin, Bynk lanserar varumärket Rocker och Oatlys gör storsatsning på England. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.


Norska konsumentorganisationen Förbrukarrådet har tagit fram rapporten ”Out of control” där man har kartlagt hur appar skickar vidare information om användarna till nätverk av annonsföretag som säljer utrymme till annonsörer som vill personanpassa annonser. Som följd kräver Sveriges konsumeter i dag i ett brev till Datainspektionen närmare granskning av hela den digitala annonsindustrin. 

– Vi tror att man kommer komma fram till att den faktiskt bryter mot GDPR och att man helt enkelt nästan helt och hållet måste stänga ner den som den ser ut i dag, säger Sinan Akdag, digitalexpert på Sveriges Konsumenter, till TV4

LÄS MER: ”Annonsörerna kritiska till riktad reklam – men använder det ändå”

LÄS MER: ”Så kan de senaste GDPR-domarna slå mot adtech-bolagen”

Bynk lanserar nytt varumärke
Låneappen Bynk har satsat stort på marknadsföring under 2019, samtidigt som bolagets reklam mötts av kritik. Nu berättar bolaget i ett pressmeddelande att man antar en ny strategi som bland annat innebär ytterligare breddning av tjänsteutbudet inom områdena spara, låna och betala. Som ett led i den strategiska utvecklingen och i syfte att stärka förutsättningarna för en internationell expansion, antas också en ny varumärkesstrategi där Rocker lanseras som nytt företagsvarumärke. Varumärket samlar hela tjänsteutbudet inom spara, låna och betala. Bynk blir ett produktvarumärke för konsumentlån.

LÄS MER: ”Bynks offensiva reklamstrategi: 'Kommer fortsätta synas mycket'” 

Oatly gör stor varumärkeskampanj i England
På svenskt håll har det minst sagt stormat kring havredryckstillverkaren Oatly under hösten, efter lanseringen av den både kritiserade och hyllade kampanjen ”Spola mjölken”. Nu skriver The Drum att Oatly gör sin första stora marknadsföringssatsning i England någonsin utanför London. Det handlar om en stor utomhuskampanj som kommer gå i städer som Glasgow, Manchester, Bristol och Brighton, och som enligt The Drum är Oatlys dyraste insats någonsin. Utomhuskampanjen kommer kompletteras med print, radio, podcasts, pr och influencer-samarbeten i sociala medier. 

De är varumärkena mest störst förtroende hos amerikanska konsumenter
En ny undersökning från Morning Consult visar vilka varumärken som har störst förtroende hos amerikanska konsumenter. I researchfirmans årliga rapport ”Most Trusted Brands”, ligger tolv konsumentvarumärken i topp bland de 25 varumärken som amerikanerna litar mest på. Det handlar om Hershey's, Cheerios, M&M, Dove och Tide, Ziploc, Clorox, Tylenol och Colgate, Crest, Heinz och Campbell's. I toppen hamnar dock USPS, Amazon och Google. Se hela listan hos Adweek. En väntad slutsats som går att dra från rapporten är att det tar tid att bygga förtroende. Av de 100 varumärken med störst förtroende hos konsumenterna är bara två – Android och Youtube – grundade efter år 2000. 

FN firar 75 år med kampanj där dialog står i centrum
Som en del av FN:s 75-årsjubileum lanserar organisationen ett initiativ som har som målsättning att skapa världens största, mest inkluderande dialog mellan människor från olika delar av världen och på så vis hjälpa till att lösa globala problem. Det skriver The Drum. FN har inlett ett samarbete med Vox Medias brand studio Vox Creative i kampanjen, som lanseras med en reklamfilm kallad ”Shaping our future togehter”. Filmen innehåller intervjuer med ett dussintal människor från hela världen och tar fasta på fem megatrender som kommer forma FN:s agenda de kommande åren: klimatförändringarna, förändrad demografi, påverkan från digital teknologi, växande ojämlikhet och ökade konflikter och våld.

Sociala medier-profiler får allt större betydelse vid ansökning till universitet
Enligt en ny undersökning från Kaplan Test Prep som Adweek rapporterar om, blir det återigen allt vanligare att amerikanska universitet besöker sökandes sociala medier-profiler under ansökningsprocessen. I undersökningen, som nära 300 universitet deltog i, framgår det att 36 procent vände sig till sökandes profiler på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube med syfte att ta reda på mer om dem. Det är 25 procent fler i jämförelse med föregående år, men färre än för tre år sedan när 40 procent av universiteten använde sig av metoden. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.