Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Konsumentverket slår ner på influencers – Janni Olsson Delér får bakläxa

Publicerad: 3 december 2021, 07:38

Janni Olsson Delér får en varning.

Foto: Janni Delérs Instagram

Janni Olsson Delér får varning av Konsumentverket efter större granskning av influencers, kvinnor lämnar reklambranschen och Bianca Ingrosso dissar börsen. Det är några av nyheterna i fredagssvepet.


Ämnen i artikeln:

MorgonsvepetInfluencersSmygreklamKonsumentverket

Som en del i en större granskning av ett 60-tal influencers kommer nu Konsumentverkets första varning. Det gäller profilen Janni Olsson Delér, med 1,3 miljoner följare på Instagram, som får bakläxa kring sin reklammärkning. Enligt Konsumentverkets bedömning så består ett flertal Instagraminlägg, både i Insta Stories och vanliga flödet, av reklam. Det ska handla om reklam för ett klädmärke, som enligt Konsumentverkets anmälan nu är sekretessbelagt. Janni Olsson Delér ska ha framhävt bolaget och man har bedömt att inläggen har ett kommersiellt syfte.

Janni Olsson Delér har nu fram till den 8:e december på sig att komma med ett svar till myndigheten och därefter tar myndigheten beslut om de ska ta ytterligare åtgärder.

LÄS MER

Smygreklam i sociala medier trots nya domen – kaos när aktörer ska följa reglerna 

Granskning: Hälften av inläggen hos influencers innehåller varumärken 

Vi anmälde 14 influencers till RO – fällningarna skakar om branschen

Kvinnorna lämnar reklambranschen
För första gången på fyra år har kvinnor mindre än hälften av jobben inom reklam-, media- och techbranschen, enlig en ny studie från She Runs It. Deras #Inclusive100-rapport, där 50 företag ingår, visade att kvinnor utgör 46,4 procent av medarbetarna i dessa branscher, vilket är en minskning med nästan tio procent från 2020. Pandemiåret blev ett slag för många. McKinsey och Oxford Economics uppskattar att kvinnor har stått för nästan 56 procent av den toala arbetstyrkan som lämnat branschen sedan pandemin började.  

Playboy anlitar Cardi B som creative director
Superstjärnan Cardi B ska ge stjärnglans åt Playboy när de anlitar sin första creative director någonsin. Det rapporterar flera amerikanska medier. Cardi B kommer hjälpa ägarna till Playboy med allt från merchandise till digitalt content, och hon är också en av grundarna till Centerfold, en kreatörsdirven webbsajt som lanseras nu i november. PLBY Groups vd Ben Kohn kallar Cardi B för ”förkroppsligandet av varumärket Playboy.” Samarbetet understryker Playboys ansträngningar att återuppliva varumärket, som en gång var så inflytelserikt i en bredare kultur.

Bianca Ingrosso dissar börsen
Framgångståget med Bianca Ingrosso och Caia bara fortsätter. Under nästa år siktar bolaget på att omsätta 300 miljoner kronor, vilket är en fördubbling mot 2020. Det säger Bianca Ingrosso i en stor intervju i Di Weekend. Men trots att expansionen är massiv så är hon säker på en sak. Någon börsnotering för Caia blir det inte. ”Tanken på börsnotering gör mig livrädd. Så om du frågar mig – nej tack.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.