Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Konsumentverkets hårda kritik mot Qliros reklam

Publicerad: 10 september 2021, 06:33

Qliros reklam granskas av Konsumentverket, Facebook och Ray-ban i samarbete och Abbas pr-plan lyckades. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

TikTokKreditmarknadsföringBianca IngrossoCaia CosmeticsFacebookE-postmarknadsföring

Påstridig, missvisande och inte neutral. Konsumentverket skräder inte med orden när de nu inlett en granskning av betalbolaget Qliros reklam. Detta efter SvD:s granskning, då journalisterna efter att ha köpt en mascara på Caia Cosmetics, fick 17 erbjudanden om privatlån via e-post från Qliro mellan april och augusti i år. Här slår man bland annat ner på budskap. Konsumentverket menar att det är ”ytterst anmärkningsvärt att Qliro marknadsför en kredit på aktuellt sätt”. Nu hotar Konsumentverket med rättsliga åtgärder. Det skriver ehandel.se.

Samtidigt slutar Qliro med reklamerbjudanden via e-post
Ovan nämnd granskning i SvD har också resulterat i att Qliro slutar med reklamerbjudanden om blancolån till e-handelskunder.
– Vi har tagit till oss av kritiken. Vi beklagar verkligen att våra handlare som Caia Cosmetics och i förlängningen Bianca Ingrosso som person har fått utstå den här kritiken som en konsekvens av vår marknadsföring, säger Qliros vd Carolina Brandtman till SvD.

LÄS MER: Lockrop och snabba cash trots rekord i skuldberg – så tänjer kreditbolagens reklam på gränserna
LÄS MER: Så översköljs desperata konsumenter med reklam för krediter i sociala medier: ”Det är ett hån”

Facebook och Ray-ban i samarbete
Ray-ban stories heter den nya produkten framtagen av Facebook och Ray-ban. I Sverige kan produkten tyckas vara något otajmad eftersom sommaren är slut och produkten består av ett par smarta solglasögon – men de har inte släppts på den svenska marknaden ännu, utan i USA, Australien, Kanada, Irland, Italien och Storbritannien. De kan användas för att ta bilder och filma, men man kan också använda dem för att lyssna på musik eller ringa samtal. Utseendet är som ett par klassiska Wayfarer, enligt The Verge. Tidigare har konkurrenter till Facebook släppt liknande produkter, exempelvis Snapchats Spectacles, som inte alls gick lika bra försäljningsmässigt som man först hade trott.

Abbas pr-plan lyckades
I förra veckan kom världsnyheten: Abba släpper nya låtar. Visst är nyheten sensationell i sig eftersom bandet har legat i graven, men den föregicks också av ett pr-maskineri som bland annat innebar ett nytt konto på Tiktok. Nu visar Spotifys statistik att lyssnandet på Abbas låtar har ökat med 230 procent den senaste veckan. I gruppen 18-24-åringar har den ökat med 50 procent sedan 2014. Det är inte bara de nya låtarna som spelas. Mest strömmade är i stället de gamla klassikerna ”Dancing queen” och ”Gimme! Gimme! Gimme! (A man after midnight)”. Detta skriver Dagens Nyheter.

LÄS MER: Litet pr-maskineri bakom Abbas comeback – hyllas av experterna

 

Yasmine Winberg

Chefredaktör och ansvarig utgivare

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News