Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Kritik mot Youtube efter nya avtal om mätningar

Publicerad: 21 April 2020, 06:28

Kritik mot Youtube efter nya avtal om mätningar. Clear Channel permitterar halva personalstyrkan och P&G gasar trots corona. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Procter & GambleMorgonsvepet

Under måndagen riktades kritik mot Youtube efter att bolaget lagt till nya företag i sin lista över godkända leverantörer, medan de samtidigt exkluderade en långvarig partner från listan efter att denne partner hade vägrat signera ett avtal som skulle begränsa vad de kan och inte kan rapportera tillbaka till sina kunder. Enligt uppgifter till Adage skulle detta avtal förhindra företaget att rapportera om annonser som setts intill kanaler med historiskt tvivelaktigt innehåll, exempelvis sådana som tagit upp olagliga ämnen eller våld. Youtube Measurement Program (YTMP) skapades 2017 och ger godkända tredjepartsaktörer tillgång till data via ett API.

Clear Channel permitterar hälften
Utomhusreklamen har inte direkt blomstrat under coronakrisen. I takt med att fler har hamnat i karantän innanför hemmets väggar har mediet hamnat långt ner på priolistan. Nu skriver Dagens Media att Clear Channel har ansökt om permittering av halva personalstyrkan. De medarbetare som har mindre att göra arbetar nu 80, 60 eller 40 procent.

”Däremot är det jätteviktigt för oss att fortsätta finnas nära våra kunder, föra dialoger, stötta och säkerställa nuvarande och framtida kampanjer. Och i takt med att tempot återigen ökar kommer vi att återgå till full arbetstid”, säger Marta Tiberg, kommunikation- och marknadsdirektör på Clear Channel till Dagens Media.

P&G gasar när andra bromsar
Sedan coronaviruset bröt ut har vi både i Sverige och utomlands sett att väldigt många marknadschefer drar i handbromsen vad gäller marknadsföringen. Vi har även sett prov på att de som ökat sin försäljning under krisen också gör det.

Under det första kvartalet 2020 har världens största annonsör P&G kunnat se en försäljningsökning på sex procent. Det slår prognosen som låg på två procent. Efter det fina resultatet har bolaget genom finanschefen Jan Moeller meddelat sina investerare att de inte kommer att dra tillbaka sin marknadsföring som andra gjort.

– Det är mer mediekonsumtion som inträffar just nu än under de senaste tre till fyra åren. Så det vore inte meningsfullt för oss att förändra vår mediestrategi. Här finns en stor fördel för den som påminner konsumenten om fördelarna med våra varumärken och hur våra produkter hjälper dem att uppfylla behov för hela familjen. Därför kommer vi inte att försvinna från mediekanalerna, sa han enligt Campaign.

Impact by Scream vinner Hemtex
Screambyrån Impact by Scream, som startades 2019, vinner Hemtex som ny kund. Det framgår av ett pressmeddelande. Hemtex marknadschef Veronica Pettersson meddelar att valet föll på Impact by Scream på grund av högt engagemang samt god förståelse för affären och hur digitala medier ska kopplas till affärsmålen. Utöver Hemtex har byrån kunder som Sängjätten, High Chaparral, Abundo och Trioplast.

Sverige blir utan placering på Adages prestigeranking
När den amerikanska tidningen Adage årligen listar framstående byråer i Adage A List hittar vi inget svenskt bolag på listan. I stället är det Weiden + Kennedy som toppar och byråer som Humanaut, BBDO och Johannes Leonardo som följer. 2017 hamnade den nu nedlagda byrån Edelman Deportivo på listan, då i kategorin ”Creativity innovator standout.”

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.