Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Morgonsvepet

Kritikstorm mot Beijers kampanj – boken säljer som smör

Publicerad: 26 November 2019, 07:22

Stort genomslag för podden och boken ”Bygga åt idioter” som har fått kritiker att uppmana till bojkott, IKEA nobbar Black Friday och Facebookapp betalar användare för data. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

ReklamkampanjMasscreation

I höst har bygghandlaren Beijer lanserat en handbok och en podcast med namnet ”Bygga åt idioter”. Boken som släpptes den 9 oktober i 10 000 exemplaren sålde slut på två veckor. Podden med samma namn gick upp till en andraplats på poddtoppen med cirka 40 000-50 000 lyssningar per avsnitt. Reklamkampanjen innefattar också tv-reklam och kommunikation i sociala kanaler. Bakom kommunikationen står reklambyrå Masscreation och bygger på den tidigare marknadschefen Peter Austins strategi att ”positionera företaget tydligare mot de professionella byggarna utan att helt skrämma bort nyfikna hemmaproffs”.

Nu rapporterar Byggnadsarbetaren att många kunder har blivit irriterade på reklamkampanjen har ringt och mejlat till företaget. Andra har reagerat i sociala medier och på Beijers Facebooksida uppmanar flera till bojkott.

–Vi visste att vi gick ut väldigt starkt. I butikerna har vi faktiskt inte märkt så mycket, men i sociala medier har vi fått många upprörda reaktioner från framför allt privatpersoner, säger Elisabet Heinrich chef för marknad och kommunikation på Beijer Byggmaterial.

IKEA nobbar Black Friday – för White Monday
Liksom under köpfesten 2018 väljer möbeljätten IKEA att avstå från Black Friday och väljer i stället att använda tillfället för att positionera företaget kring hållbarhet. I stället valde företaget att uppmärksamma motreaktionen mot readagen och Black Week – White Monday, under gårdagen. Det rapporterar Ehandel.se.

Facebooks app betalar dig för data
Facebook har lanserat den ny appen Viewpoints på den amerikanska marknaden. Appen hart väckt starka reaktioner då Facebook betalar användare i utbyte mot att de deltar i diverse marknadsundersökningar och studier. Facebook att inte sälja vidare informationen till tredje part. Det skriver Engadget.

Nu är Super Bowl utsålt
Det är drygt två månader kvar till Super Bowl den 2 februari 2020, men redan i fredags sålde det sändande tv-nätverket Fox den sista reklamspoten, skriver AdAge. Priset för att sända en 30 sekunder lång reklamfilm under kvällen ligger som mest på 5,6 miljoner dollar.  Lyxvarumärket Porsche är ett av de företag som debuterar i Super Bowl.

7 av 10 medieköp programmatiska 2020
Ökningen för de programmatiska annonsköpen förväntas öka även under 2020 trots att frågor om ad fraud, brand safety och personlig integritet ligger högt upp på agendan. Det visar en färsk prognos från Publicisbyrån Zenith.  Enligt studien beräknas 69 procent av all medieköp ske programmatiskt under nästa år. Programmatiskt kommer därmed överstiga 100 miljarder dollar globalt, vilket ger en andel på 65 procent. Det skriver The Drum.

Maurice Lévy blir marknadschef för bolag i kris
Förre koncernchefen för Publicis Maurice Lévy blir interim kommunikations- och marknadsdirektör för det krisdrabbade kontorsuthyrningsföretaget WeWork. Det rapporterar TheDrum.  Under hösten har bolagets grundare och vd Adam Neumann tvingats bort och Weworks värdering har kraftigt skrivits ned inför en den uppskjutna börsnoteringen – från 47 miljarder till 10 miljarder.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

ReklamkampanjMasscreation

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.