Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag02.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Kritikstorm mot SAS senaste kampanj – bolaget har plockat ner filmen

Publicerad: 12 Februari 2020, 07:42

SAS drar tillbaka kampanj en dag efter lansering, MDC samlar fem byråer under ett och samma tag och TV4 får böta för felaktiga sponsringsmeddelanden. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

MDC partnersSAS

I går hade SAS premiär för sin senaste reklamfilm, framtagen av danska NoA-byrån &Co, från det sedan länge etablerade ”We are travelers”-konceptet. Filmens budskap var att resa är de erfarenheter vi tar med oss hem från andra platser. För att illustrera det lyfte SAS fram vad många tror är skandinaviska klassiker men som egentligen kommer från annat håll i världen, däribland smørrebrød och lakrits.

LÄS MER: SAS misstänker attack: ”Står för budskapet” 

– När de åker utomlands vill de flesta resenärer få med sig inspiration. De vill ta med sig något hem, oavsett om det är minnen eller kunskap. Det är det som rör samhället framåt. Om vi inte hade varit så nyfikna på vår omvärld hade Skandinavien inte sett ut som det gör, berättade Martin Adonis, brand campaign manager på SAS, i ett pressmeddelande.

Men nu har SAS tvingats ta ned filmen från Youtube och sociala medier, det efter att flygbolagets sociala medier-kanaler fyllts av kritiska röster. Kritikerna menar att det visst finns saker som är typiskt skandinaviska och att SAS nedvärderar ländernas kultur.

Se filmen här.

MDC samlar flera byråer under ett och samma tak

De fem MDC Partners-ägda byråerna 72andSunny, Redscout, Instrument, Hecho Studios och CP+B kommer att slås ihop i vad de själva kallar en ”konstellation”, det rapporterar AdWeek. 

– Det här kollektivet enas av en ömsesidig respekt, fantastiska medarbetare och viljan att släppa kreativiteten lös i varje situation. Vi har länge varit del av en och samma familj men suttit vid olika bord. Nu får vi en chans att lösa våra problem på en större skala, lära från varandra och göra större avtryck för våra kunder, säger CP+B:s globala vd Erik Sollenberg.

De fem varumärkena kommer att finnas kvar men samarbeta och sätta ihop rätt kompetens för varje uppdrag. Svenska Forsman & Bodenfors finns inte med i den nya ”konstellationen”. 

Enligt uppgifter till Business Insider kommer MDC även flytta in alla sina New York-baserade på samma adress.

Efter coronaviruset – flera marknadsföringsevenemang ställs in

Coronaviruset har i dagsläget smittat över 45 000 och skördat cirka 1100 liv. Spridningen har även lett till att många företag som haft olika typer av planerade aktiviteter i Kina valt att ställa in. Så sent som i går meddelade svenska Postnord att de pausar alla paket från Kina. Nu aviserar även flera kinesiska och östasiatiska marknadsföringsorganisationer att de väljer att ställa in sina evenemang. Bland de som ställs in eller skjuts upp finns bland annat WFA Global Marketer Week i Singapore, Splice Beta, Overthrow II Festival, IT Show och Art Basel Hongkong. Det rapporterar The Drum.

TV4 får böta för sponsringsmeddelanden

TV4 har länge befunnit sig i en strid med Granskningsnämnden för radio och TV. Bakgrunden är att Granskningsnämnden anser att TV4 under sändningen av kvartsfinalen i fotbolls-VM mellan Sverige och England gjorde fel när de presenterade sina sponsorer. Enligt radio- och tv-lagen ska de sponsringsmeddelanden, ”Fifa Fotbolls-VM 2018 presenteras av...”, endast följas av namn och logotyp. I sändningen visade dock TV4 bilder på produkter från de sponsrande företagen. Fallet har gått vidare till Förvaltningsnämnden och i går stod det klart att de går på samma linje som Granskningsnämnden. Kanalen döms till 450 000 kronor i böter, det rapporterar Dagens Media. 

The&Partnership-ägare säljer ytterligare andelar till WPP

The&Partnership är en byrå som hanterar både kreativitet och media. Sedan några år är byrån etablerad på den nordiska marknaden. Byrån är minoritetsägd av WPP men nu väljer byråns ägare att sälja ytterligare andelar av företaget till nätverksjätten. WPP äger numera 71 procent av byrån och kommer framöver tilldelas en större del av byråns vinster. Trots att WPP nu äger en majoritet av aktierna kommer The&Partnership-ägarna fortsatt ha kontroll över bolaget då de äger 58 procent av ett holdingbolag som i sin tur äger 50,1 procent i The&Partnership, det rapporterar Campaign.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

MDC partnersSAS

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.