Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Kunder rasar mot Caia och Bianca Ingrosso

Publicerad: 29 oktober 2021, 06:18

Kritikstorm mot Caia efter utskicken av deras julkalender.

Foto: TT Bildbyrån/Caia

Bianca Ingrosso och Caia får skarp kritik i sociala medier, Facebook blir Meta och Amazons flopp i Sverige. Det är några av nyheterna i fredagssvepet.


Ämnen i artikeln:

MorgonsvepetBianca IngrossoCaia CosmeticsFacebook

Caia Cosmetics julkalender sålde slut på en timme. Men nu har Caia och Bianca Ingrosso fått det varmt om öronen. Hundratals kunder har nämligen rasat mot innehållet i sociala medier. Konsumenterna klickade hem julkalendern för 1 795 kronor, där luckorna visade sig innehålla miniatyrer och dag 13 en rabattkupong på 20 procent på Caia. Efter att bland annat youtubern Margareta Grääs gått ut och kritiserat kalendern hängde flera på och menade att de kände sig lurade. ”Jag är i chock, betala jag 1800 för att få 20 % på nästa köp. Ni borde skämmas!!” och ”Har ALDRIG varit med om att man promotar en sån kalender så som ni har gjort i CAIA och sen bara levererar skit rent ut sagt” är några av kommentarerna. 

Caia har inte kommenterat kritiken i sociala medier, vilket har fått fansen att bli ännu argare. Däremot säger hon så här till Aftonbladet: ”Självklart är det alltid tråkigare med missnöjda kunder men vi är absolut inte ensamma om att ha resestorlekar i en julkalender.”

Amazon – en flopp i Sverige
Ett år har gått sedan hajpade Amazon lanserades på svenska marknaden. Men sajten fick inte det sving man trott och har inte inneburit någon vidare konkurrens till annan e-handel. Enligt en undersökning som prisjämförelsesajten Prisjakt har tre av fyra svenskar inte handlat på sajten. Konkurrenten Pricerunner gjorde nyligen en djupanalys där man tittade på de 10 000 mest populära produkterna på deras sajt. Amazon saknade 65 procent av dem och var i snitt 19 procent dyrare. ”De har inte så mycket att erbjuda den svenska marknaden”, säger vd:n Nicklas Storåkers.

Facebook blir Meta
Efter veckor av spekulationer – nu står det klart vad Facebooks nya företagsnamn blir. Säg hej till ”Meta”. Namnbytet är strategiskt och syftar till att skifta fokus från sociala medier till en virtuell värld, ett så kallat ”metaverse”, enligt grundaren Mark Zuckerberg. Det är också ett sätt att möta den stora mängden kritik som florerat runt bolaget, nu senast WSJ:s granskning om att plattformarna ska vara skadliga för barn. Namnbytet betyder dock inte att techjätten lämnar Facebook bakom sig helt – den sociala plattformen kommer fortfarande att heta ”The Facebook”.

Byråer tackar nej till uppdrag som som saknar hållbarhetsambitioner
Fyra av fem reklambyråer är beredda att tacka nej till uppdrag för kunder som helt saknar hållbarhetsprinciper. En av fem gör det i dag. Det visar en undersökning som branschsajten Campaign låtit göra bland sina prenumeranter. Detta visar hur byråer förändrar sina verksamheter för att kunna stå emot kritik och backlash i relation till greenwashing. 77 procent av de 31 deltagande byråerna säger att de har som mål att nå de globala klimatmålen 2030.

Så går WPP
Ett av världens största byrånätverk WPP visar en stark återhämtning från coronaåret. Den Londonbaserade gruppen redovisade intäkter på 3,7 miljarder dollar under tredje kvartalet, en ökning med 15,7 procent jämfört med samma kvartal 2020. Man räknar med att växa 12 procent i år, vilket är en uppgång från tidigare prognosen på tio procent. De goda resultaten kommer framför allt från GroupM som hade en intäktsökning på 19 procent.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.