Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Länsförsäkringar sparade data utan lov – anmäler sig själva

Publicerad: 11 juni 2021, 06:39

Foto: Helena Landstedt / TT

Länsförsäkringar skickade information om bolånekalkyler till Facebook, GroupM spår rejäl återhämtning för annonsmarknaden och Tiktok höjer annonspriserna. Det och mer i veckans sista morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

TikTokLänsförsäkringarMedieinvesteringar

Popup-fönstren som från sajter som frågar användare om de får lov att spara deras data har blivit något av en meme. Många stör sig helt enkelt på dem. De finns dock där av en anledning, och under morgonen avslöjade Ekot att Länsförsäkringar spårat sina användare utan att användarna gett sitt medgivande. Att inte fråga innan den typ av data samlas in, som sedan används för att rikta annonser, bryter mot EU-domstolens bestämmelser. Datan, som bland annat delats med Facebook via plattformens verktyg, har bland annat inkluderat bolånekalkyler, mejl och namn. Den enda period Länsförsäkringar frågat om tillåtelse är tre dagar i början av april. Den övriga tiden har funktionen på grund av tekniska problem varit avstängd. Länsförsäkringar medger att man felat och har anmält sig själva till Integritetsskyddsmyndigheten. 

Sedan Ekots publicering har Länsförsäkringar återigen börjat fråga användarna om lov. 

GroupM spår rejäl återhämtning för annonsmarknaden

När pandemin svepte in över världen las en våt filt över stora delar av annonsmarknaden. I Sverige minskade medieinvesteringarna förmedlade via medlemmarna i Sveriges Mediebyråer med 17,8 procent. I takt med att vaccinationerna rullar ut har dock flera institut kommit med positiva rapporter för resten av 2021. Svenska IRM har redan reviderat upp sin prognos och väntas göra det ytterligare en gång. 

Nu säger GroupM, världens största mediebyrå, att de väntar sig att den globala marknaden i år växer med 22 procent i jämförelse med 2020. Det skulle i så fall innebära en tillväxt på 15 procent i jämförelse med 2019. I rapporten skriver GroupM att de i tidigare rapporter underskattat hur snabbt och kraftigt ekonomin skulle återhämta sig, inte minst för digitala bolag. Q1-resultaten för bolag som Amazon, Facebook, Google och Snap fick mediebyrån att skruva upp sin prognos.

– Annonsmarknaden gynnas från den kreativa förstörelsen som just nu pågår, en process som leder till medieinvesteringar från en helt ny typ av annonsörer. Många av de nya är så kallade ”digital endemics”, bolag födda på internet som riktar in sig på amerikanska konsumenter, säger Brian Wieser, global analyschef på GroupM.

Svenskarna planerar att lägga mer pengar än vanligt på semestern

Enligt en ny undersökning från Kantar Sifo på uppdrag av Nordea planerar svenskarna att lägga 2300 kronor mer på semestern i år i jämförelse med förra året. I snitt väntar sig banken att svenska hushåll spenderar 15 884 kronor på sin semester. Siffrorna är dock inte tillbaka på prepandemiska nivåer på mellan 17 500 och 18 500 kronor.

– Många är mer positiva i år och ser det som att pandemin är på väg bort, och vaccinationerna går framåt, säger Ingela Gabrielsson, privatekonom på Nordea.

Tiktok höjer annonspriserna rejält

Tiktok har de senaste två åren tagit rejäla marknadsandelar, inte minst i de yngre målgrupperna. Nu höjer plattformen sina annonspriser rejält, det visar dokument som Bloomberg News tagit del av. Enligt dokumenten kostade det tidigare 1,4 miljoner dollar för ett företag att ta över plattformens startsida i USA. Med start Q4 i år kommer den kostnaden att vara 1,8 miljoner dollar och vid jul 2 miljoner dollar.

Tiktoks annonsaffär växer visserligen men än så länge är annonsörer fortfarande försiktiga, experter väntar sig dock att det inte dröjer länge innan Tiktok får en bit av den budget som tidigare varit tillägnad Youtube. 

I USA har plattformen 100 miljoner månatliga användare.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News