Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Linus Karlsson blir kreativ chef på Ikea

Publicerad: 26 mars 2021, 07:41

Linus Karlsson får rollen som chief creative officer på Ikea.

Stark tillväxt och ytterligare förvärv för S4 Capital, techledarna utfrågade i kongressen om desinformation och byråveteranen Linus Karlsson får den nyskapade rollen som kreativ chef på Ikea. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

MediaMonksS4 CapitalMartin SorrellIkeaLinus KarlssonMark ZuckerbergFacebookTwitterJack DorseyGoogleCP+B

Den meriterade reklamprofilen och byråveteranen Linus Karlsson, med en bakgrund som global kreativ chef för CP+B och från andra ledande befattningar på framgångsrika byråer som Mother, McCann och Commonwealth, lämnar nu byråbranschen. Men det är knappast någon blygsam position som lockar över honom till kundsidan, utan den nyskapade rollen som kreativ chef på möbeljätten Ikea. Det skriver Adage. I Linus Karlssons ansvarsområde ingår hela Ikeas produktutveckling samt bolagets globala marknadsföring och kommunikation kopplat till den. Han får också ansvar för att leda och inspirera olika samarbetspartners inom Ikeas nätverk. Om sin nya roll säger Linus Karlsson att han ser en möjlighet att minska luckan mellan produktutveckling och budskap. 

– Jag förstår att produktdesign och marknadsföring är två olika processer, men när du bryter ner det, är det olika aspekter av samma sak och jag tror att det finns mycket intressant territorium att utforska i det, säger han. 

Stark tillväxt för S4 Capital – och ytterligare förvärv
Coronapandemin till trots såg sir Martin Sorells bolag S4 Capital en tillväxt på 15 procent under 2020, med en omsättning som landade på 343 miljoner pund. Sorell kallar resultaten för 2020 ”utomordentligt framgångsrika”. Han slår även fast att 2021 har börjat lika starkt och att tillväxten förväntas fortsätta under året. Det skriver The Drum. Redan i januari meddelades två nya förvärv av den New York-baserade kreativa byrå Decoded Advertising samt Metric Theory, en San Francisco-baserad performance marketing-byrån. I samma veva som resultaten för 2020 presenteras offentliggörs även det tredje förvärvet för året, när design- och experiencebyrån Jam3 blir en ny del av S4 Capitals Mediamonks. 

Techledarna utfrågade i kongressen
Facebooks vd Mark Zuckerberg, Googles vd Sundar Pichai och Twitters vd Jack Dorsey grillades under natten svensk tid i den amerikanska kongressen över spridningen av desinformation på bolagens plattformar. Det var den första utfrågningen av techledarna sedan stormningen av Kapitolium i januari, då frågan om desinformation aktualiserades ytterligare en gång. Enligt amerikanska politiker var händelsen ett tecken på att det är dags att införa ökad reglering och planen är att ändra lagstiftningen som skyddar sociala medier-plattformarna från ansvar för det innehåll som publiceras av tredje part. De tre techledarna lyfte samtliga de egna bolagens ansträngningar för att råda bot på problemet med desinformation. Mark Zuckerberg gick lite längre än sina konkurrenter och sa att han anser att kongressen bör överväga att göra plattformarnas ansvarskydd för vissa typer av olagligt innehåll villkorat företagens förmåga att bekämpa spridningen av det. Läs mer hos BBC.

Ikea öppnar second hand-butik
”Cirkulärbutiken” kallas Ikeas nya koncept – en butik i butiken som kommer finnas i samtliga svenska varuhus. Med satsningen, som är en ompaketering av Ikeas tidigare fyndavdelning, vill Ikea ge möbler och heminredning en andra chans och inspirera fler till ett cirkulärt liv. Det med bakgrund av möbeljättens målsättning att inom tio år tillverka samtliga produkter av förnybara eller återvunna material, samt att de ska vara designade för att återanvändas, återförsäljas eller återvinnar. Planen är att så småningom rulla ut Cirkulärbutiken globalt. Det skriver Ehandel.se

Varumärkessyfte blir en del av OMG:s medieplanering
OMG, med byråer som Hearts & Science, OMD och PHD, kommer nu kunna inkludera mjuka värden som varumärkessyfte i sin medieplanering. Det efter att ha inlett ett nytt samarbete med BERA, som mäter hur meningsfulla 4000 varumärken uppfattas baserat på konsumentundersökningar. OMG:s byråer ska nu kunna använda datan för att identifiera styrkor och svagheter hos varumärken segmenterat på publik, plats och tidsperiod, och därefter använda resultaten för att förfina och medieplanering och riktade annonser. För definitionen av begreppet ”varumärkessyfte” tar BERA hjälp av syftesexperten Jim Stengel, tidigare marknadsdirektör på Procter & Gamble. Han definierar begreppet som ”varför ditt varumärke existerar bortom att tjäna pengar”. Det skriver Adage

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.