Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Lista: Cheferna med högst lön i reklamvärlden – drog in 152 miljoner kronor

Publicerad: 24 november 2021, 07:26

Michael Roth, avgående koncernchef IPG

Michael Roth toppar listan över världens bäst betalda reklamchefer – ta del av hela listan på Resumé, Volkswagen i global mediebyråpitch och svenskarna som tar plats i One Show-juryn. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

IPGOmnicomPublicisHavasWPPVolkswagenOne Show

De globala medieinvesteringarna minskade med 1,2 procent under 2020. Nedgången för reklammarknaden under pandemin där Omnicom, WPP och Publicis också införde program för lönesänkningar för toppchefer och styrelsemedlemmar med upptill 30 procents löneavdrag. Business Insider har kartlagt lönerna för reklamnätverkens chefer under 2020, ingen kommer i närheten av sir. Martin Sorrells makalösa rekordkompensation på 87,5 miljoner dollar från 2015. Toppar rankningen i år gör Michael Roth som nyligen klev av posten som koncernchef på IPG. Under förra året kompoenserades han med 16 916 103 dollar, vilket motsvarar över 152 miljoner kronor. Noterbart att endast en kvinna återfinns på listan, IPG:s finanschef Ellen Johnson.

Se listan nedan

1) Michael Roth, former CEO, IPG, 16 916 103 dollar.
2) John Wren, CEO, Omnicom, 11 147 799 dollar
3) Philippe Krakowsky, CEO, former chief strategy officer IPG, 8 854 102 dollar
4) John Rogers, CFO, WPP, 5 906 000 dollar
5) Philip Angelastro, EVP and chief financial officer, Omnicom
6) Andrew Bonzani, general counsel and secretary, IPG, 3 688 874 dollar
7) Jonathan Nelson, CEO, Omnicom Digital, 2 837 717 dollar
8) Ellen Johnson, EVP chief financial officer, IPG, 2 822 807 dolllar
9) Yannick Bolloré, CEO, Havas, 2 687 850 dollar
10) Arthur Sadoun, CEO, Publicis, 2 531 137 dollar
11) Steve King, chief operating officer, Publicis, 2 361 716 dollar
12) Maurice Levy, chairman of the board, Publicis, 2 233 025 dollar
13) Michael O'Biren, EVP, general counsel, Omnicom, 2 205 428 dollar
14) Mark Penn, CEO and chairman, Stagwell, 1 795 681 dollar
15) Jean-Michele Etienne, special advisor to the chairman and CEO, Publicis, 1, 702 049 dollar
16) Mark Reed, CEO WPP, 1 530 000 dollar

Volkswagen i global mediebyråpitch
PHD riskerar att tappa åtskilliga reklammiljoner sedan biljätten Volkswagen ser över sina globala partners för medieplanering och medieköp. Det rapporterar tyska HorizonT. Förutom VW gäller pitchen även Skoda, Audi och Seat. PHD har haft uppdraget sedan 2016. Medieinvesteringarna för enbart Volkswagen uppgick till 1,5 miljarder euro under 2020. Den förra globala upphandlingen pågick i över ett år och PHD:s kontrakt går ut först i slutet av 2023.

Tre svenskar tar plats i One Show-juryn
I veckan presenterade One Show sina jurygrupper för tävlingen 2022. Tre svenskar återfinns på listan. I pr-juryn tar Weber Shandwicks global chief creative officer Tom Beckman plats,
Martin Cedergren, som i år lämnade cd-jobbet på Stendahls för att bli global creative director på Lindex tar plats i jurygruppen brand-sided. Stephanie Moradi, senior copywriter och partner på Åkestam Holst, är med och utser vinnarna i radio & audio-kategorin.

Amazon-chefer använde plattformen för att säja marijuana
Polisen i Madhya Pradesh, en delstat i Indien, har öppnat ett ärende mot verkställande direktörer för Amazon India. Det skriver The Drum. Cheferna anklagas för att ha använt e-handelsplattformen för att smuggla marijuana på den sydasiatiska marknaden. Polisen grep två män med 20 kg marijuana i förra veckan och sa att männen använde Amazonas hemsida för att smuggla ämnet.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.