Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Lista: Här är svenska kvinnors favoritvarumärken

Publicerad: 5 Mars 2020, 07:34

ICA, Marabou och SJ är favoriter bland svenska kvinnor.

Yougovs Brandindex visar vilka varumärken som svenska kvinnor tycker bäst om, Ulf Kristersson (M) svarar på kritiken mot reklambilden och BMW lanserar en ny varumärkesidentitet. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

BMWSJFacebookICAMarabouModeraternaUlf KristerssonYougov

ICA hamnar än en gång på första plats över svenska kvinnors favoritvarumärken med ett indexvärde på 64,9. Andraplatsen går till Ikea, medan Swish än en gång hamnar på tredjeplats. Marabou, som är ny på listan, hamnar på en åttondeplats. 

Det varumärke som under året har ökat mest i helhetsintryck bland kvinnor är SJ. Enligt Yougov har SJ ökat sin ställning väsentligt med 9,7 poäng från -1,2 till 8,8.

Det är i hög grad kvinnor som reser med tåg som har ett positivt intryck av SJ. 59 procent av svenska kvinnor som har ett positivt intryck av SJ har rest med SJ det senaste året jämfört med 30 procent befolkningen i allmänhet, enligt Yougov Profiles. 

Den positiva utvecklingen kan delvis härledas till klimatdebatten som har påverkat resenärerna i Sverige, där SJ satsat på att lyfta fram klimatfördelarna med att resa med tåg i kampanjer som ”Klimatsmart”. SJ har blivit mer positivt omtalade under 2019, där SJ är det varumärke som har ökat mest på buzz, vilket indikerar i vilken grad varumärkena har blivit positivt omnämnda, under 2019 enligt Yougov Brandindex. 

Ulf Kristersson slår tillbaka mot kritiken
I respons till Turkiets beslut att inte längre stoppa flyktingar på väg mot Europa vid landets gränser lade Moderaterna i början av veckan upp en bild på partiets Facebook-sida föreställande en jaktklädd Ulf Kristersson med texten ”Stärk gränsen! Flyktingkrisen från 2015 får aldrig upprepas. Sverige måste stödja Greklands arbete med att skydda EU:s yttre gräns”. 

Bilden publicerades samma dag som det rapporterades om att en flykting skjutits vid gränsen mellan Turkiet och Grekland, och väckte kraftig kritik på sociala medier och bland partipolitiska motståndare som menade att den i ljuset av nyheten om dödsskjutningen var osmaklig. Under måndagseftermiddagen valde Moderaterna att byta bild på inlägget. Nu väljer Ulf Kristersson själv att kommentera bilden. 

– Det är larvigt. Jag hade på mig en oljerock och en keps. Vill man missförstå avsiktligt då gör man det, säger han till SvD

Ulf Kristersson medger samtidigt att det var en dåligt vald bild.

– Den vållade en diskussion som handlade om helt andra saker. På den noten tycker jag att det var helt groteska anklagelser som vanligt i svensk politik. Man anklagas för den ena grövre saken än den andra. Sådant tar jag inte på allvar, säger Kristersson. 

BMW lanserar ny varumärkesidentitet
Biljätten BMW lanserar en ny logga och en ny varumärkesidentitet, det skriver BMWblog. Jens Thiemer, senior vice president på BMW, säger till sajten att loggan har fått en ny, fräsch design som ska vara anpassad till en ny, yngre kundbas som är uppvuxna i det digitala. Enligt honom håller BMW på att utvecklas till ett ”relationship brand” och menar att den nya loggan och varumärkesidentiteten kommer bjuda in kundbasen till att återupptäcka varumärkets, dess historia och produkter. Se den nya designen här

Miljontals reklamdollar i papperskorgen för Michael Bloomberg
Under onsdagseftermiddagen stod det klart att multimiljardären och den tidigare New York-borgmästaren Michael Bloomberg hoppar av Demokraternas primärval, men kommer att fortsätta jobba för partiet och ge sitt stöd till Joe Biden som just nu leder primärvalskampanjen. Washington Post konstaterar att Bloombergs strategi att skippa de tidigaste delstatsvalen samt att lägga enorma summor på reklam, inte har fungerat. Tidningen har också gjort en uträkning av hur mycket Michael Bloomberg har lagt på annonsering i respektive delstat, samt hur mycket röster han fick för pengarna. Bloomberg lade mer än 200 miljoner dollar på reklam i Super Tuesday-staterna och fick i flera av delstaterna betala mer än 100 dollar per röst. Siffrorna gäller endast pengar på reklam, och inkluderar inte andra kampanjutgifter såsom resor och personal. 

LÄS MER: Trump går digitalt medan Bloomberg satsar på tv – så medieinvesterar primärvalskandidaterna

WHO får gratis annonsutrymme av Facebook
Facebook har beslutat att ge bort gratis annonsutrymme till världshälsoorganisationen WHO för att stötta organisationens arbete med att informera om Coronaviruset och dess spridning. Det skriver Campaignlive. Samtidigt berättar Facebooks grundare Mark Zuckerberg att bolaget kommer att öka sin faktagranskning av innehåll på plattformen för att kunna ta bort desinformation om viruset. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.