Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Liveshoppingen exploderar – Bambuser tar in halv miljard

Publicerad: 27 Januari 2021, 07:33

Bambusers vd Maryam Ghahremani.

Liveshopping-bolaget Bambuser genomför ytterligare en nyemission, EU öppnar marknadsföringsplånboken och svensk konsumtion sjunker, det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

Bambuser

Sedan ett par år tillbaka är liveshopping en av de växande trenderna inom e-handel, fenomenet är redan gigantiskt på den asiatiska marknaden och under pandemin har tillväxten i Europa satt fart ordentligt. Nu genomför Bambuser, som tillhandahåller teknik till liveshoppingen, en riktad nyemission där det tillförs 500 miljoner kronor till bolaget. Bland de som kliver in finns bland annat Anders Hoch Povlsen, en av Danmarks rikaste män, som nu äger 10,2 procent av företaget.

LÄS MER: Boom för live-video-shopping: ”Coronautbrottet har tagit trenden till Europa”

LÄS MER: Var först med livevideoshopping – så ska Bambuser överleva Instagrams intåg 

Nyemissionen kommer sju månader efter den tidigare rundan då bolaget tog in 290 miljoner kronor. Bambusers aktiekurs steg förra året med över 1100 procent.

EU öppnar marknadsföringsplånboken

Inom ett par veckor kan företag inom jordbruk- och livsmedelsproduktion i EU börja söka marknadsföringsstöd till sina produkter. En del av pengarna, totalt 1,8 miljarder, är öronmärkta för bolag med fokus på ekologiskt, hållbarhet och frukt och grönt. Tanken är att pengarna ska gå till reklamkampanjer, mässor och pr-kampanjer. En av de svenska aktörerna som förra året använde sig av medlen var Svenskt kött som genomförde kampanjen ”Gilla Gris”.

”Det rör sig om stora summor så det är givetvis viktigt att Sverige är med och tar del av stödet precis som andra EU-länder. Jag hoppas att många tar chansen att söka i år”, säger Susanna Axelsson, handelspolitisk utredare på Jordbruksverket, i ett pressmeddelande.

Konsumtionen föll rejält under ”årets fattigaste vecka”

Veckan innan lön i januari brukar kallas för årets fattigaste vecka. Nu visar statistik från Swedbank att konsumtionen under perioden i år sjönk än mer än vanligt, förmodligen drivet av pandemin. Totalt sjönk antalet korttransaktioner med 15 procent i jämförelse med samma period 2020. Swedbank noterar dock att varukonsumtionen, inte minst inom hemelektronik, fortsätter att vara stark. 

Swedbank Pay, som underlaget vilar på, hanterar drygt hälften av alla kortköp i Sverige.

Youtubes vd till världens regeringar: Vi bidrar till tillväxten!

Facebook, Amazon och Google har i flera år tampats med politiker och tjänstemän som på olika sätt vill reglera plattformarna hårdare, oavsett om det handlar om skatter, deras monopolliknande status på marknaden eller huruvida de ska hållas ansvariga för sitt innehåll. I ett försök att slå tillbaka mot en till synes växande skara kritiker lyfter Youtubes vd Susan Wojcicki nu fram hur mycket plattformen bidrar till den amerikanska BNPn – 16 miljarder dollar vilket motsvarar cirka 345 000 heltidsjobb. Siffran är hämtad från en rapport från Oxford Economics.

”Vi jobbar tätt ihop med regeringar världen över i takt med att vi ställs inför allt hårdare regleringar och vill säkerställa att lagstiftarna förstår hur deras beslut påverkar våra kreatörer”, säger Wojcicki.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Bambuser

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.