Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Löfven utesluter inte kompensation för drabbade eventbolag

Publicerad: 12 mars 2020, 07:32

Foto: Socialdemokraterna / Victor Svedberg

Under gårdagens pressträff uttryckte statsministern sympati för de eventbolag som påverkas av förbudet mot större sammankomster, flera internationella byråer stänger sina kontor och techbolagen anses spela viktig roll i kampen mot corona. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

Coronaviruset

Under gårdagskvällen höll regeringen tillsammans med polisen en extra pressträff för att ge ytterligare information kring det tillfälliga förbud om sammankomster på över 500 personer som utfärdades tidigare under eftermiddagen, ett förbud som syftar till att bromsa spridningen av coronaviruset. Under pressträffen fick statsminister Stefan Löfven frågan om huruvida de arrangörer som nu tvingas ställa in evenemang kommer att kompenseras på något vis.

– Vi har inte fattat något sådant beslut men vi är redo att fatta ytterligare beslut. Först måste vi bedöma konsekvenserna och ha rätt prioritet vilket just nu innebär att stoppa smittspridningen.

Under pressträffen berättade statsministern även att han förstod den oro som eventbolag runtom i Sverige känner på grund av förbudet. Det är fortfarande oklart hur länge förbudet mot sammankomster på över 500 personer kommer att gälla.

I tisdags, innan förbudet mot sammankomster aviserades, rapporterade Resumé om att flera av Sveriges största eventbyråer fått ställa in eller skjuta upp inplanerade event.

Flera stora reklambyråer stänger sina kontor – uppmanar medarbetarna att jobba hemifrån

Flera större företag har den senaste veckan uppmanat sina anställda att jobba hemifrån, däribland Spotify och Google. Nu rapporterar Campaign att även Havas i hela  Nordamerika samt Mullenlowe Group i London följer samma linje.

Under gårdagen meddelade den amerikanske presidenten Donald Trump att landet inför ett tillfälligt inreseförbud för alla européer, något som riskerar att få konsekvenser för byråvärlden. Även Australien överväger ett inresestopp.

Procter & Gamble inte längre Storbritanniens största annonsör i traditionella medier

FMCG-koncernen Procter & Gamble har länge varit världens största annonsör. Nu kommer dock signaler från den brittiska marknaden på att FMCG-jätten stramat åt bältet. Förra året sjönk bolagets medieinvesteringar i traditionella medier med 26,8 procent, från 187 till 137 miljoner pund. Det gör att både Sky och McDonalds seglar förbi P&G när det kommer till investeringar i traditionella medier. Sky var förra året de brittiska öarnas största annonsör i traditionella medier med en budget på 179 miljoner pund medan McDonalds investerade 151 miljoner pund, det rapporterar Marketingweek.

Publicis groupes aktie lägre än på tio år

Den senaste veckan har aktiemarknader världen över störtdykt. Anledningen är dels oro över coronavirusets spridning och dels att Saudiarabien meddelat att man kommer att öka oljeproduktionen vilket inneburit ett stort prisfall på råolja. I måndags valde exempelvis New York-börsen att införa ett handelsstopp efter att ha sjunkit med sju procent.

Även de stora byråholdingbolagen påverkas av fallet på aktiemarknaden. Värst drabbade tycks Publicis groupe vara vars aktie under gårdagen föll till 29,8 pund, den lägsta siffran på tio år. Bättre gick det för WPP vars aktie steg med omkring 2 procent.

Techjättarna anses spela viktig roll i coronakrisen

Den amerikanska regeringen höll under gårdagskvällen ett möte med bolag som Facebook, Google, Amazon, Twitter, Apple och Microsoft där de diskuterade hur man kan stävja spridningen av desinformation om coronaviruset. Vita huset vill även att bolagen använder sin expertis för att i allmänhet bistå i arbetet för att hindra själva virusspridningen. 

– Bolag som ligger i teknisk framkant och stora onlineplattformar kommer att spela viktig roll i den här insatsen, sa USA:s chief technology officer Michael Kratsios efter mötet, det rapporterar Politico.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Coronaviruset

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.