Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Manchester United tappar avtal för miljarder – sponsorn rädd för bojkott efter protesterna mot Super League

Publicerad: 10 maj 2021, 06:30

Världens rikaste klubb mister lukrativt sponsoravtal efter protesterna mot utbrytarligan Super League, amerikanska storannonsörer hotar lämna tv och stämning mot Publicis Health efter anklagelser om att ha drivit upp opiodkrisen. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Manchester UnitedSponsorskapTVPublicisEurovision

Amerikanska storannonsörer hotar lämna tv
Flera stora tv-annonsörer varnar för att de kommer att flytta medieinvesteringana någon annanstans om priserna blir för höga, strömmade video- och ljudtjänster kan bli de stora vinnarna. Det rapporterar Business Insider. Hotet sker i en tid där mediebyråerna i USA förbereder sig för ett skifte där ratingsifforna gått ned, samtidigt som annonspriserna förväntas öka stort.

Manchester United tappar sponsoravtal för miljarder
Världens rikaste fotbollsklubb Manchester United har förlorat ett sponsorsavtal värt 200 miljoner pund, drygt 2,3 miljarder kronor. Det sker innan varumärket ens tryckts upp på klubbens dräkter. Observer rapporterar att det lokala Manchesterföretaget The Hut Group hoppar av till följd av att supportrarna riktat ilska mot att Manchester United ville gå med i den europeiska superligan. The Hut Group var rädd för att lokala supportrar skulle bojkotta deras produkter.

Stämmer Publicis – anklagas för att driva upp missbruk med vilseledande marknadsföring
Delstaten Massachusetts har lämnat in en stämningsansökan mot Publicis Health för sitt arbete med Purdue Pharma under perioden 2010-2019. Enligt delstaten ska företaget medvetet har använt ”orättvisa och vilseledande marknadsföringsmetoder”, för att hjälpa Purdue att sälja mer OxyContin, i sin tur ” och därmed driva på den pågående opioidkrisen runt USA. Enligt stämningen ska Purdue ha betalat Publicis än 50 miljoner dollar under en nioårsperiod för marknadsföring av OxyContin. Det rapporterar AdAge.

Toppchef lämnar Wieden + Kennedy efter 17 år – ska börja studera
Neil Christie
har arbetat i flera roller på Wieden + Kennedy under 17 år. Han anslöt 2004 i rollen som manager director. 2017 blev han global chief operating officer innan han tillrädde fick ansvaret för byråns kontor i Brasilien, Kina, Indien och Japan. Toppchefen lämnar nu byråvärlden för att studera litteratur på King’s College. Det rapporterar AdWeek.

Eurovision skapar virtuell by för internationella besökare
Inför helgens Eurovision har tävlingsledningen skapat en virtuell by när covid-19 stoppar fansen från att vara på plats. Eurovision Village i Rotterdam är en virtuell 3D-värld där ett schema kommer att markera när låtar kommer att livestreamas. Därtill kommer besökarna få tillgång till bakom kulisserna-material och intervjuer med artisterna. Gästerna kan också utforska en festivalkarta i #D som gör att de kan vandra genom välkända områden i hamnstaden Rotterdam. Det skriver Campaign

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.