Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Marc Pritchard: Så optimerar jag marknadsföringen under pandemin

Publicerad: 22 mars 2021, 06:46

P&G:s varumärkesdirektör Marc Pritchard delar med sig av sina strategier, SVT kritiseras för egenreklam och svenskarnas shoppingbeteende kartlagt. Det är några av nyehterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Marc PritchardProcter & GambleSVT

Procter & Gamble med Marc Pritchard i spetsen har blivit utsedd till ”Performance marketer of the year” av Adweek. Nu berättar han för tidningen om vad som ligger bakom utmärkelsen. Bland annat jobbar P&G med något de kallar ”lead constructive disruption”, vilket har som syfte att ”störa” på ett konstruktivt sätt och på ett sätt som skapar värde för konsumenten, återförsäljarna och aktieägarna. Under året har P&G också gått från massmarknadsföring till varumärkesbyggande med större precision. För att åstadkomma detta är sök avgörande, enligt varumärkesdirektören.

– Det var nog viktigare under fjolåret än någonsin tidigare. Så många som satt hemma och sökte på de produkter de ville ha.

I övrigt har man fokuserat på one-to-one-marknadsföring i större utsträckning. Exempel här är Pampers mobilapp, Oral B-appar för munvård och Gilette-appar för rakvård. Mer finns att läsa i Adweek.

Svenskarnas shoppingbeteende – köper pussel och pizzaugnar
Svenskarnas shoppingbeteende har förändrats mycket under pandemin. E-handeln har fått ett uppsving, det stod klart tidigt under Covid-19. Nu gör Göteborgs-Posten en genomgång av vilken typ av varor som ökat. Dels handlar det om livsmedel. Men svenskarna har också lagt betydligt mer pengar på hudvård, skönhetsprodukter och apoteksvaror. Bland enskilda varor har både pussel, handsprit, kettlebells och pizzaugnar fått ett uppsving. Mindre pengar har man som precis som väntat lagt på restauranger, kaféer, resor och hotell. Kort och gott: Fler saker men färre tjänster. Detta enligt GP.

Ryan Reynolds om tankarna bakom sin hyllade byrå
Skådespelaren Ryan Reynolds, känd för filmer som Deadpool, Buried och The Proposal, driver också produktionsbyrån Maximum Effort – som fått stor spridning för sina reklamproduktioner.

– Du vet repliken om hur Shakespeare smugglade in poesi i sina verk? Vi gör typ tvärtom. Vi känner att när någon kollar på en reklamfilm så finns ingen anledning att den inte kan kännas extremt underhållande, nyskapande och kul, säger Ryan Reynolds på frågan om hur man skapar reklam som får stor spridning.

Till en början ogillade Ryan Reynolds reklam, sedan medverkade han i Deadpool och en av filmbolagets reklamchefer, George Dewey, fick honom att tänka om. Allt detta pratar han om i en stor intervju med Entrepreneur.

Här är en av filmerna, som fått stor spridning, som Ryan Reynolds bolag har gjort för Match.com:

Kritik mot SVT:s egenreklam
I en krönika skriver Svenska Dagbladets biträdande kulturchef Anders Q Björkman om SVT:s ”provocerande” egenreklam, i en tid då pandemin har fått oss att se mer på tablå-tv. Mellan varje sändning tvingas Anders Q Björkman ta del av flera minuters egenreklam för andra sändningar – ibland utformade som pastischer på dålig tyskdubbad kommersiell reklam.

”Det känns provocerande att i en tid då kommersiell tv är trängd av att annonskakan minskar och av att strömningstjänster lockar tittare till abonnerad reklamfri tv, så väljer SVT, vars finansiering ju är säkrad, att förslösa sin annonsfria fördel genom att peppra sina sändningar med just reklam, om än för det egna innehållet”, skriver han i sin krönika i SvD.

Startup ska utmana designbyråerna
Startupen Klingit har som mål att konkurrera ut ”dyra och krångliga” designbyråer. Det säger grundarna i en intervju med techsajten Breakit. De hoppas förenkla processen genom att erbjuda 29 färdiga beställningsflöden på sin sajt. Dessa heter saker i stil med ”Digitalt marknadsföringsmaterial” och ”Finansiella rapporter”. Här ska kunden kunna lägga en beställning genom att svara på förinställda frågor, innan själva Klingit själva kopplas in. Det skriver Breakit. 

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.