Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Margaux Dietz kommenterar barnkritiken: ”Tydligare riktlinjer behövs”

Publicerad: 16 Mars 2021, 07:21

Margaux Dietz kommenterar debatten om influencers barn.

Montage: Montage

Elon Musk blir ”teknikkung” på Tesla, Clubhouse anställer global marknadschef och Margaux Dietz kommenterar debatten om barninfluencers. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Margaux DietzInfluencersClubhouseGrammisgalanZalandoElon MuskTeslaSociala medier

Under de senaste månaderna har en debatt om influencers som inkluderar sina barn i sina sociala medier blossat upp. Bakgrunden är den franska lag som klubbades igenom i höstas, som syftar till att skydda barnens intressen och klassar det som barnarbete när influencers använder barn i ekonomiskt syfte. 

En som varit kritisk till fenomenet är Jacob Liebermann, som har sonen Arnold tillsammans med influencern Margaux Dietz. Han har vid flera tillfällen, bland annat i en debattartikel i Resumé, berättat om den negativa påverkan han upplever det har på deras gemensamma son att han exponeras i Dietz kanaler. Nu väljer Margaux Dietz själv att kommentera sonens närvaro i sociala medier. I en text på Instagram skriver hon att hon ”behövt tänka till, omvärdera egna beslut och sätta egna gränser” och att Arnold inte har deltagit i kommersiella samarbeten sedan i somras. Margaux Dietz skriver även att hon är glad över att ”barn, deras välmående och trygghet på sociala medier nu diskuteras, bland annat av beslutsfattare”. 

Den franska lagen är världsunik, men i Sverige ser en majoritet av riksdagspartierna positivt på initiativet och stänger inte dörren för en svensk version. 

LÄS MER: Frankrike lagstiftar om barninfluencers – kommer Sverige följa efter?
LÄS MER: Barnen är de nya reklampelarna i sociala medier – var femte inlägg är marknadsföring

Elon Musk blir ”teknikkung” på Tesla
Elbilsföretaget Teslas vd Elon Musk ger sig själv en ny, något speciell titel. Han kan numera titulera sig som ”technoking”, ”teknikkung”, medan företagets finansdirektör Zach Kirkhorn får titeln ”myntmästare”. Det framgår av en ansökan till den amerikanska finansinspektionen, SEC, som lämnades in under måndagen. Företaget uppger inte om de nya titlarna innebär några nya ansvarsområden, men ”Elon och Zach kommer att behålla sina respektive roller som vd och finansdirektör”, heter det i ansökan. Det rapporterar SvD.

Hon blir global marknadschef på Clubhouse
Clubhouse har funnits i nästan exakt ett år, men appens popularitet exploderade först i februari i år. Sedan dess har varumärkens vara eller icke-vara på plattformen diskuterats. I dagarna meddelade i alla fall Clubhouse vd Paul Davidson att appen nu ska sjösätta sitt första kreatörsprogram. Nu står det även klart att Clubhouse har rekryterat en ny global marknadschef i form av Maya Watson, skriver Adage. Maya Watson har lång erfarenhet från medie- och marknadsföringsbranschen och har en bakgrund hos bland annat Netflix och Oprah Winfrey Network. 

LÄS MER: Tre varumärken som rider på Clubhouse-vågen – här är lärdomarna av den nya kanalen

Katastrofsiffror för Grammy awards
Grammy awards, som ägde rum natten till måndag svensk tid, kommer gå till historien som den Grammys med sämst tittarsiffror i evenemangets 63-åriga historia. Det skriver Adage. Siffror från Nielsen visar att sändningen i genomsnitt lockade 8,8 miljoner tittare i både linjära och streamade kanaler. Sedan mätningen av tittarsiffror inleddes under 70-talet har ingen Grammy awards haft en publik under 10 miljoner. Årets tittarsiffra har dessutom halverats sedan förra året, då sändningen drog en publik på nästan 19 miljoner. 

Stark start på året för Zalando
E-handeln har som känt fått ett stort uppsving under pandemin. Det innebär en stark start på 2021 för Zalando. Den tyska retailjätten, som än så länge har Kinnevik som största ägare, förväntar sig att intäkterna under 2021 växer med 24-29 procent jämfört med föregående år. Det skulle i sådana fall innebära en omsättning för 2021 på 9,9-10,3 miljarder euro, jämfört med 8,0 miljarder euro under 2020. Det skriver Didigital

 

Amanda Törner

Redaktör Resumé Insikt

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.