Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Mark Zuckerberg slår tillbaka mot visselblåsaren

Publicerad: 6 oktober 2021, 06:19

Mark Zuckerberg har haft det svettigt i veckan.

Mark Zuckerberg går till motattack mot visselblåsaren, de är mäktigast på sociala medier och Gen Z gillar fysisk post. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Morgonsvepet

Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg har haft det svettigt de senaste veckorna. Först med Wall Street Journals stora granskning och senare när Facebook, Instagram och Whatsapp klappade ihop under ett par dryga timmar. Nu tar han bladet från munnen och svarar på visselblåsaren Frances Haugens uppgifter om att företaget ska prioritera vinst framför användarnas välmående och säkerhet är fel. Krishanteringen görs i ett inlägg på Facebook (vad annars?) där han skriver att ”detta stämmer helt enkelt inte”. Att Facebook på något vis skulle ge högre exponering till ”argt innehåll” ska också vara ologiska, menar han.

Uttalandet, som publicerades bara timmar efter att Frances Haugens hade vittnat framför USA:s senat, har redan fått över en halv miljon likes och över 165 000 kommentarer. Flera kommentarer är dock kritiska och många menar på att man borde faktakolla posten.

Jocke och Jonna dominerar på sociala medier
Influerarparet Jonna och Jocke Lundell är störst på sociala medier, enligt Maktbarometern 2021. Förra årets vinnare, humortrion JLC (Jonas Fagerström, Lucas Simonsson och Carl Déman) halkar ner till en tredjeplats. Influeraren och författaren Therése Lindgren är näst störst när aktiviteten på Facebook, Twitter, Instagram och Youtube sammanvägs av Medieakademin.

Mäktigast på Twitter
1) Hanif Bali
2) Carl Bildt
3) Greta Thunberg
4) Ivar Arpi
5) Jonas Sjöstedt

Mäktigast på Instagram
1) Joakim Lundell
2) Lucas Simonsson
3) Situationer
4) Therése Lindgren
5) Sveriges Roligaste Barn

Youtube
1) Therése Lindgren
2) Jocke & Jonna
3) IJustWantToBeCool2
4) Uppdrag: Mat
5) Pontus Rasmusson

Årets Makthavare
1) Jocke & Jonna
2) Therése Lindgren
3) JLC
4) Joakim Lamotte
5) Sverigedemokraterna

Facebook
1) Joakim Lamotte
2) Sverigedemokraterna
3) Fredags fräckisen
4) Newsner
5) Jimmie Åkesson 

Generation Z mer benägna att svara på dr-utskick
Gen Z är mer benägna att engagera sig i direktmarknadsföringskampanjer, enligt en rapport från Warc och Royal Mail Marketreach. Det skriver Campaign. För målgruppen i Generation Z (födda mellan 1997 och 2012) var fysisk direktreklam mest populär. Enligt rapportförfattarna kan detta bero på att fysisk post representerar något unikt för personer som växt upp i en digital värld. Undersökningen är baserad på 218 brittiska kampanjer i Warcs databas, som lanserades under perioden 2016-2020 där direktreklam var huvudmedia eller en del i mediemixen. Enligt studien hade 35 procent av de kampanjer som använder fysisk direktreklam en ROI -fördel, jämfört med bara 23 procent för genomsnittet av alla marknadsföringskampanjer i Storbritannien.

Instagram skrotar IGTV
Instagram gör sig av med IGTV och blir kort och gott Instagram TV. Videos som postas i huvudflödet kan i dag vara 60 minuter långa, ett format som tidigare bara fungerat för IGTV. Du kommer alltså inte längre behöva lämna Instagramappen för att titta på längre videos. IGTV lanserades i juni 2018 med tanken att bli en stor konkurrent till Youtube. Men det långa formatet tog aldrig riktigt fart, och bara två månader senare så lanserades Tiktok i USA, vilket kom att bli dödsstöten. Instagram släppte istället Reels, kortvideoformatet, där kreatörer betalas för att göra videos.

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

Morgonsvepet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.