Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Mark Zuckerberg uppmanar till hårdare reglering av sociala medier

Publicerad: 17 Februari 2020, 07:35

Enligt Mark Zuckerberg är det inte upp till Facebook att avgöra vad som ska tas bort och vad som ska få ligga kvar på plattformen.

Foto: Wikimedia commons

Mark Zuckerberg vill se hårdare reglering av innehåll på sociala medier, Coca-Cola lanserar ny varumärkesplattform och Durex vill bryta stigman runt sex. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Ebba Busch ThorFacebookSASH&MMark ZuckerbergCoca-Cola

Sociala medier-jättarna befinner sig under en ständigt ökande press för att hantera spridning av falsk information på sina plattformar. I helgen medverkade Facebooks grundare Mark Zuckerberg på Munich Security Conference i Tyskland, där han lyfte en önskan om hårdare reglering av innehåll online och sade att det inte är upp till bolag som Facebook att avgöra vilket innehåll som ska tas bort och vilket som ska få vara kvar med hänvisning till yttrandefriheten. Det skriver BBC. Mark Zuckerberg uppmanade regeringar världen över att ta fram ett nytt system för reglering av sociala medier, och föreslog att ett sådant system borde utgöras av en mix av redan existerande regelverk för telekom- och mediebolag. 

– I avsaknad av den typen av regelverk kommer vi fortsätta att göra vårt bästa, sade han under konferensen. 

Med hänvisning till Kina varnade Mark Zuckerberg samtidigt för att överdriven kontroll riskerar att kväva enskilda individers rätt att uttrycka sig. 

Under 2019 lanserade Facebook på ett globalt plan sin nya policy för politisk annonsering, vilket innebär att politiska annonser måste redovisa vilken aktör som har betalat för dem. Men under förra veckan gick Facebook ut med att bolaget inte kommer inkludera sponsrade politiska inlägg av sociala medier-profiler i sin databas. Inte heller faktakollas inlägg av politiker, vilket enligt Facebook är en del av bolaget yttrandefrihetspolicy.

Coca-Colas nya varumärkesplattform ska vara en förenande kraft
Coca-Cola lanserar en ny varumärkesplattform och varumärkessyfte på den europeiska marknaden. Det skriver Marketingweek. Syftet är att skapa en tydligare ståndpunkt för varumärket och bygga empati bland konsumenter. Coca-Cola kallar positioneringen ”Better when we´re open”, och ska stå för hur varumärket vill bidra till att vara en förenande kraft i en värld som blir allt mer splittrad. 

Ebba Busch Thor sågar SAS reklamfilm
I förra veckan släppte SAS sin senaste kampanjfilm från konceptet ”We Are Travelers”. Filmen, framtagen av danska NoA-byrån &Co, bygger på insikten om att resa egentligen handlar om de erfarenheter och kulturella upplevelser vi tar med oss hem igen. Reklamfilmen fick snabbt en stor kritikerskara som menar att filmen förringar svensk och skandinaviskt kultur genom att hävda att det egentligen inget finns någonting som är skandinaviskt. Nu sällar sig KD:s partiledare Ebba Busch Thor till kritikerna, skriver DN. Ebba Busch Thor skriver i ett sociala medier-inlägg att svenska traditioner inte ska ska föraktas utan kan fungera som en bro för den som är ny i landet och som vill bygga sig en framtid här.

LÄS MER: Experterna om SAS krishantering: ”Rejält självmål”

LÄS MER: Reklambyrån bakom SAS-kampanjen bombhotas – kontoret spärrades av 

Durex vill bryta stigman runt sex
Kondomvarumärket Durex nya varumärkessyfte ska hjälpa unga människor att bygga mer positiva konnotationer till sex. Det skriver Marketingweek. Den nya positioneringen är framtagen av Havas London och inkluderar en ny visuell identitet som varumärkes hoppas ska bidra till att tackla stigmas runt sex. Enligt Durex har visserligen Generation Z, det vill säga de födda efter 1995, en mer liberal inställning till sex, men är samtidigt skadade av internetporrens allt större inflytande. 

LÄS MER: I väntan på gladsexets återkomst

House of Dagmar öppnar butik med endast hållbara kläder
Att jobba med hållbarhet är i dag en hygienfaktor för de flesta bolag, inte minst inom den på området utmanade modeindustrin. Svenska modevarumärket House of Dagmar började mäta sina avtryck på miljön 2016 med hjälp av den europeiska organisationen ECAP och kom fram till att merparten av bolagets koldioxidutsläpp kommer från fiberproduktionen, där man jobbat för att ställa om. Det skriver Breakit. House of Dagmar ska också öppna en butik i Stockholm där enbart hållbara kläder ska säljas. I butiken kommer kunderna även att kunna hyra kläder, något som även modejätten H&M satsar på i sin nya flaggskeppsbutik i Stockholm. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.