Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Matjättarnas bonussystem ifrågasätts – varnas för att lämna ut personlig data

Publicerad: 24 Januari 2020, 07:24

Efter stormen mot Ica, ad fraud ökar och Google gör det svårare för mobilmarknadsförare. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

CoopAd fraudMorgonsvepetIca

De senaste dagarna har det stormat kring ICA som ändrar sitt bonussystem i februari. Bland annat ska poäng som inte räcker för utbetalning på en månad nollas, vilket har fått kunderna att ryta utifrån i sociala medier.

– Ica missgynnar de som har små hushåll och köper lite. Jag kan förstå att kunderna upplever det som ett bekymmer, säger Jan Bertoft, generalsekretare Sverige Konsumenter till Dagens Nyheter.

När Dagens Nyheter går igenom bonussystemen hos matkedjorna Ica, Hemköp och Coop visar stora skillnader i innehållet. Forskning visar att konkurrensen är hård, och effekten är mycket liten på kundlojaliteten. Samtidigt varnar nu Sveriges Konsumenter av att lämna ifrån sig personlig information i samband med medlemskapet.

– Det finns ett pris man betalar när man blir medlem, man betalar med sina personliga data. Det är ganska känsliga uppgifter om vad, när och hur ofta man handlar, säger han.

Ad fraud i influencer marketing ökar
Trots Instagrams arbete med att bekämpa ad fraud så ökar problemet på Instagram. Det visar en ny rapport från mätföretaget Instascreener. Efter att Instagram i maj rensade kommentarer och lajks från användare som tog hjälp av tredjepartsappar så minskade den falska engagemangsgraden. Men från september till och med december ökade fejkkommentarerna igen då influencers hade börjat räkna ut kryphålen. Enligt experter är problemet ett resultat av att engagemang numera är en av de viktigaste mätpunkterna.

Google gör det svårare för mobilmarknadsförare
Google har i dagarna infört restriktioner som gör det betydligt svårare att upprätta en länk mellan söktrafik och nedladdningar av iOS-appar, och därmed följa konverteringar. I korthet innebär det att appar som drivs av söktrafik på Appleenheter inte längre kan rapporteras av tredjepart, och varumärken som vill marknadsföra en app kommer inte längre kunna använda en tredjepartsleverantör för att se trafiken. Google har redan tidigare bekräftat att man kommer att dra tillbaka stödet för tredjepartscookies under 2022.

Arla marknadsförde ost som vegetarisk – vilseledde konsumenter
Vegetariskt är gett. Efter flera anmälningar har nu Arla fällts av Reklamombudsmannens opinionsnämnd för att ha marknadsfört en av sina Apetina-ostar som vegetarisk. Anledningen? Ost anses inte vara för vegetarianer då det innehåller animalier. Arla har försvarat sig med att det inte finns någon bra definition av vad ”vegetariskt” innebär.

TikTok signar deal med musikbolag
TikTok är i full gång med att bygga en ny musikstreaming-tjänst för att konkurrera med bland andra Spotify. I dagarna har de signat en deal med Merlin, ett bolag som representerar tusentals självständiga musikbolag. Detta är första stora licensen för TikTok som en del i deras satsning på musikindustrin.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

CoopAd fraudMorgonsvepetIca

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.