Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Morgonsvepet

MDC Partners vd Mark Penn rådger Donald Trump i riksrättsprocessen

Publicerad: 29 November 2019, 07:45

MDC-bossen i blåsväder, flera bolag kan bryta mot marknadsföringslagen i samband med Black friday, Toys R Us gör comeback med nytt butikskoncept. Det och mer i veckans sista morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

MDC partnersBlack FridayForsman & Bodenfors

I början av året klev Stagwell Group in som nya delägare i byrånätverket MDC Partners, där bland annat svenska Forsman & Bodenfors ingår. Samtidigt tog bolagsgruppens vd Mark Penn över som ny vd på MDC Partners, ett nätverk som de senaste åren tampats med en kraftigt vikande aktiekurs. Mark Penn, som haft flera ledande tjänster på några av världens största pr-byråer, var en av arkitekterna bakom Bill Clintons presidentvalskampanj så tidigt som 1996 och har sedan dess även jobbat med Hillary Clinton. Nu verkar det dock som att han bytt politisk sida. Redan i mars tidigare i år kom uppgifter om att Penn träffat den amerikanske presidenten Donald Trump och i dagarna har han rådgivit presidenten kring hur han pr-mässigt bör hantera den pågående riksrättsutredning riktad mot honom, det rapporterar Washington Post. Processen ska avgöra om Donald Trump utnyttjat sin position som president för att få Ukrainas motsvarighet att läcka information om Trumps politiska motståndare. MDC-vd:n hjälpte även Bill Clinton i en liknande process i samband med Monica Lewinsky-skandalen.

Mark Penn själv nekar till uppgifterna, som publicerats av både Washington Post och New York Times. Han har tidigare varit kraftigt kritisk till Robert Meullers utredning om hur Ryssland påverkade det amerikanska presidentvalet 2016.

Aftonbladet: Flera bolag bryter mot marknadsföringslagen under Black Friday

I dag är det Black Friday, en av årets stora readagar. I samband med de stora reorna är det många bolag som anklagas för att trixa med priserna. För att få stämplas med en reaskylt finns det en rad regler att förhålla sig efter. Under natten har Aftonbladet rapporterat om att fusket är utbrett, och att en av syndarna är e-handlaren Cdon. Cdon har bland annat marknadsfört felaktiga rabatter och reat ut produkter som bara funnits i lagret i ett par veckor, något som strider mot marknadsföringslagen.

– Det är väldigt tråkigt att man ska behöva uppmana konsumenter till att göra research innan man går ut och handlar av butiker för att inte bli lurad. Det primära ansvaret ska såklart ligga på handeln, på företagen, som inte ska lura sina kunder, säger Niclas Ernebratt, jurist på Konsumentverket.

Toys R US är tillbaka med nytt butikskoncept

För drygt två år sedan kastade leksakskedjan Toys R Us in handuken och ansökte om konkurs. Nu aviserar kedjan en återkomst, en återkomst som inleds på hemmamarknaden USA. Den här gången vill de skapa mer upplevelsebaserade butiker och kommer bland annat erbjuda en form av lekland i anslutning till butikerna där barn kan leka med de senaste leksakerna, det rapporterar AdWeek.

ET stjärnan i BT:s nya julkampanj

När det kommer till julkampanjer är det britterna som gör det bäst. Under gårdagskvällen hade telekombolaget BT:s årliga julkampanj premiär, en kampanj där 90-talsikonen ET gör comeback. I kampanjen får ET uppleva modern teknik som vr-headset, talstyrda tv-apparater och paddor. Precis som i Steven Spielbergs orginalfilm får han sällskap av Elliott, då som nu spelad av Henry Thomas. Kampanjen är framtagen genom ett samarbete mellan Comcast-bolagen BT och Universal Pictures och byrån Goodby, Silverstein & Partners.

Se kampanjen här! 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.