Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Mediaplanet köper Splay One – byter namn till Caybon och når en miljard i omsättning

Publicerad: 7 April 2021, 06:32

Richard Båge, vd Caybon (Mediaplanet).

Nent har hittat en ny ägare till Splay One, Amazon spås bli vinnare efter cookiedöden och så landade Volkswagens påhittade namnbyte bland konsumenterna. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

MediaplanetSplay OneAmazon

Youtubenätverket Splay One har varit till salu i över ett år, nu har Nent hittat en köpare i Mediaplanet. Prislappen är hemlig för Splay One som omsatte strax under 250 miljoner med en förlust under fjolåret.

Mediaplanets vd Richard Båge säger till Dagens Industri att kompetensen inom koncernen höjs ”om vilka digitala kam­panjer som kan öka våra kun­ders affär”.

Samtidigt byter Mediaplanet, som har riskkapitalbolaget Priveq som partner öppnar i samband med affären för börsnotering och byter namn till Caybon.

Mediaplanet grundades 2002 och äger bland annat Newsner, N365 och Appelberg. Splay har 120 anställda på fyra marknader.

Amazons andel av reklammarknaden ökar – spås bli vinnare efter cookiedöden
E-hanelsjätten Amazons andel av reklammarknaden i USA ökade till 10,3 procent i eMarketers senate sammanställning. Intäkterna växte med över 52 procent under 2020 till 15,7 miljarder dollar, rapporterar Wall Street Journal. Enligt en Digidays Michael Waters har Amazon goda förutsättningar att ta ytterligare andelar när Facebook och Google inför sina restriktioner för tredjepartsdata. Bolaget sitter på eftertraktad förstahandsdata om konsumenten vilket kommer gynna både handelsplatsen och annonsaffären. När marknaden väntas gå från mindre medier som är beroende av tredjepartsdata till större plattformar där konsumenten gör sina köp ökar Amazons möjligheter som består av både annonser på handelsplatsen (sök, sponsrade produkter) och utanför Amazon (produktannonser på externa plattformar).

Så landade Volkswagens aprilskämt
Trots en del negativa rubriker om Volkswagens påhittade namnbyte till Volstswagen så försämrade aprilskämtet inte bilden av bilmärket enligt en ny undersökning som AgAge har tagit fram där 59 procent av respondenterna uppgav att skämtet inte förändrade bilden av Volkswagen. För 20 procent ökade gillandet medan 21 procent uppgav att deras åsikter om varumärket försämrades. Kampanjen togs fram av Johannes Leonardo och mainstreammedier som USA Today, nyhetsbyrån AP, CNBC och Resumé rapporterade om namnbytet.

Större lönegap mellan män och kvinnor på brittiska byråer
Skillnaden i inkomst mellan män och kvinnor i Storbritannien ökade till 11,1 procent (10,6 procent) under perioden 2020-21 rapporterar The Times. Löneklyftan mellan könen är större på byråer, 17,8 procent (en ökning med 0,56 procentenheter). Företagen med störst löneskillnader på medianen är WPP 2005 (44.9 procent), Grey (31.7 procent) and OMD EMEA (27.3 procent). WPP:s lönegap har ökat med 12,5 procent sedan 2005.

TikTok ska hjälpa IPG Mediabrands höja innehållet på plattformen
IPG Mediabrands och TikTok kommer skapa en serie anpassade program för IPG Mediabrands kunder tillsammans med målet att förbättra närvaron på TikTok genom ett utvalt kreatörskollektiv på plattformen. Gruppen kommer hjälpa IPG Mediabrands med rådgivning och feedback för att skapa innehåll som är ”kulturellt kopplat, inkluderande och resonerar med TikTok-communityt”, skriver TikTok i en kommentar. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

MediaplanetSplay OneAmazon

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.